hoe kan je iemand verstaan door een telefoon?

ik weet dat het allemaal met elektriciteit te maken heeft, maar ik snap het toch niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1K

Het beste antwoord

Hieronder een stukje copieer- en plakwerk.

In een telefoon zit een kleine microfoon en een kleine luidspreker. Maar deze zijn afgestemd op de hoogte en diepte van de menselijke stem (al wel eens muziek door de telefoon gehoord? Klinkt slecht hè?). Omdat het alleen gemaakt is voor stemmen, is de constructie tamelijk eenvoudig. In het mondstuk doen geluidsgolven een membraan trillen. Daardoor worden de tussenruimten tussen koolstofkorrels beurtelings groter en kleiner. Een elektrische stroom ondervindt zodoende beurtelings een grotere en kleinere weerstand. De signalen bereiken via de draad het oor van de luisteraar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Google eens naar: Hoe werkt een telefoon.