Is het waar dat er bij het bellen een extra nummer wordt meegestuurd zodat dit makkelijker traceerbaar is? Vooral bij misbruik van 112?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
1.1K

Het beste antwoord

Ik had het al in reactie gezegd, maar ook nog maar even hier:
De 112 centrales kunnen niet het IMEI-nummer uitlezen.
Om die kansarme Meppelaars te kunnen oppakken moesten de GSM-providers in hun logs kijken.
Maar daar komt binnenkort verandering in:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je het ook even hierneer zet. Dan kunnen de geruchten over IMSI-catchers en mijn foute aanname dat het rechtstreeks in de switches van de KLPD te vinden was de kop ingedrukt worden.

Andere antwoorden (3)

Je hebt het hier over die jongeren uit Meppel die onder meer 12 valse bommeldingen voor Schiphol deden met een mobiele telefoon van een van de ouders waar ze de simkaart uit hadden gehaald, omdat ze dachten zo niet te traceren te zijn.

Het feit dat ze wel te traceren waren en ook aangehouden zijn is denk ik een goede aanwijzing dat er inderdaad een extra nummer wordt meegestuurd.

Als ik een gokje moet wagen gaat het om het feit dat de 112 centrales over speciale software beschikken. Als je mobiel met 112 belt kom je bij de centrale van het KLPD (Korps Landelijke Politiediensten) in Driebergen uit. Die software legt hoe dan ook een aantal basisgegevens van het gesprek vast in een database. Datum en tijd zullen bijvoorbeeld niet ontbreken, net zomin als (normaal gesproken) het telefoonnummer.

Als het telefoonnummer ontbreekt omdat je niet met een SIM- kaart belt zal de software van de centrale denk ik het IMEI-nummer ontvangen, dat is het unieke serienummer van het toestel zelf (zie link hieronder).

In de verkeersgegevens van een telefooncentrale zijn de IMEI-nummers als het goed is ook gewoon opgeslagen, dus de enige logische conclusie lijkt me dat de switches (centrale-apparatuur) van de KLPD daar ook mee werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, de 112 centrales kunnen nog niet de IMEI-nummers uitlezen. Voor dit geval moesten de providers in hun logs kijken.
Maar daar komt binnenkort verandering in:
http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=667972
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik meende wel eens ergens iets gelezen te hebben over de achterblijvende techniek, althans het ontbreken van de juiste middelen om adequaat mobiele bellers te achterhalen bij de meldkamers. Logisch gezien volgt daaruit dat ze dit via hun telefoonbedrijf (ik denk KPN) hebben moeten doen door de logs te (laten) doorzoeken met als zoekcriterium iets als datum en tijd. Ik zat dus redelijk in de buurt.
IMSI catcher tapt pre-paid GSM telefoonverkeer af

De Nederlandse politie heeft de beschikking over afluisterbusjes die al het GSM telefoonverkeer in de omgeving kunnen aftappen. De zogenaamde IMSI catcher mag in Nederland speuren. De politie, justitie en de telecomonderneming zwijgen erover. Voor meer informatie klik op een van de onderstaande linken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De IMSI-catcher wordt gebruikt om de gesprekken inhoudelijk af te luisteren, dus wat er gezegd wordt. Dat doet zo'n apparaat door (even simpel gezegd) als zendmast op te treden, waardoor het gesprek via de IMSI-catcher loopt. Dit middel wordt ongetijfeld gebruikt door de overheid, maar eerder in langdurige observaties van criminele elementen waarbij men de inhoud moet weten van telefoongesprekken. In dit geval was de inhoud wel bekend, het ging om de herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer momentje!
ja het zg e mei nummer een aan het toestel gekoppeld nummer ,door dit nummer kunnen ook gestolen telefoons een sms bericht krijgen waarin staat dat het toestel gestolen is zoals een tijdje door de politie gedaan is.
dit nummer kun je ook terugvinden in de documentatie van je toestel