wat vind jij van harde verkoop (telemarketiers bijvoorbeeld)

komt het gelegen dat ik u even bel? en altijd ja, onder etenstijd...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ach, ik heb vaak best schik met die luitjes. Het leuke is als je ze uit hun rol kunt halen door het stellen van onverwachte vragen of onverwachte opmerkingen. Zo had ik er pas één aan de lijn van één of ander wijnhuis met een lange sjieke naam, toen hij die genoemd had zei ik: Zo, dat is een mondvol he. Ze waren direct stil, wisten even niets meer te zeggen. Of alleen maar letterlijk antwoorden: "Mag ik u vragen welke krant u momenteel leest?" - Ja hoor, dat mag u. Dan is het even stil want ja, dat staat niet in het draaiboek. Pas weer zo'n investeringsmaatschappij. Als je ze dan vraagt of je ook schulden mag beleggen is het ook gauw over. Ook leuk een wisselgesprek tussendoor krijgen en als je na een half uur terugkomt zijn ze weg, raar he? Of zeggen dat de deurbel gaat en dat je zo terug bent, wederom, na een minuut of 15 zijn ze echt weg :) Doorgaans zijn mijn gesprekken ook binnen een halve minuut beëindigd. Ach en die mensen, dat zijn vaak studenten die op die manier wat centjes proberen bij te verdienen. Dapper dat ze het proberen :) En vaak zijn ze zelf het meest verrast als je een keer hapt. Zo had ik toevallig net overwogen weer eens een abonnement op de sportweek te nemen. Laten ze nu net die avond bellen. Op mijn enthousiaste "Ja, dat wil ik wel" reageerden ze heel verbaast.

ik had er ook een enorme hekel aan,en ben er nu van af. gewoon www.infofilter.nl en na een paar weken kunt U rustig eten zonder te worden lastig gevallen.

Als ik thuis gebeld wordt neem ik niet op als er geen nummer herkenning meegegeven wordt. Als ze me echt nodig hebben kunnen ze mijn voicemail inspreken. Op kantoor, waar ik meestal de telefoon opneem, wimpel ik het af met geen interesse of informatie graag per email sturen.

Tja, die mensen moeten hun werk ook doen en rond etenstijd is de gemiddelde Nederlander nu eenmaal het beste te bereiken. Bij de eerste openingszin hoor je al dat je er één aan de lijn hebt. Binnen gemiddeld tien seconden heb ik het gesprek dan zelf al weer beëindigd, vriendelijk maar resoluut. Ik heb me geregistreerd bij Infofilter, maar dit blijkt toch niet afdoende. Op de één of andere manier wordt ik nog steeds benaderd, vooral voor groene stroom. Niet opnemen als er wordt gebeld met een afgeschermd nummer is natuurlijk altijd een optie, zeker als rond etenstijd of in de avonduren de telefoon overgaat.

Wat helpt is niet overal je gegevens achterlaten.. ik heb zelf dit werk jaren gedaan en weet dus hoe we aan de adressen en telefoonnummers kwamen.. als je info opvraagt via internet, een vragenlijstje invult, een gratis monstertje aanvraagt, een gratis programmaatje download.. vaak moet je een telefoonnummer invullen..vul daar een fake nummer in en je voorkomt al veel telefoontjes..

Het is voor die mensen gewoon een baan. Ik verbaas me er altijd over hoe sommigen zich hierover kunnen opwinden. Er zijn gewoon een paar simpele dingen die je moet doen: 1.Registreer je bij infofilter. 2.Mochten ze toch nog bellen, vertel ze dan aan de telefoon respectvol doch dringend dat je geen interesse hebt (zeg nooit dat je geen tijd hebt, dan bellen ze de volgende dag weer, in de hoop dat je dan wel tijd hebt..). 3.Als je niet wil dat ze je lastigvallen tijdens het eten, neem dan ook de telefoon niet op als je eet. Wanneer je niet op zo'n aanbod ingaat, duurt zo'n gesprek nooit meer dan een minuutje, je kunt je er dan nog wel langer druk om gaan maken, maar dat is pas echt zonde van je tijd..

Ik heb daar gelukkig niet zo'n last van, maar het zou verboden moeten worden. 9 van de 10 mensen hebben internet en als ze iets nodig hebben, kunnen ze daar zelf wel informatie over vinden en zelf bellen. Wanneer ik word gebeld, zeg ik altijd, dat ik er geen geld voor heb. Dan druipen ze snel af.

Ik ben dan toch benieuwd waarom ik echt nooit gebeld word door dit soort instanties. Je hoort mij niet klagen hoor, maar het is toch vreemd (en een beetje dom) dat ze blijkbaar elke keer dezelfde mensen bellen.

Ze komen vaak aan je nummer door ingevulde sites, waar je aan mee doet in de hoop de voorgespiegelde prijs te winnen. Dus niet aan meewerken is mijn advies. Dan wordt dan infofilter namelijk gewoon genegeerd evenals beschermde nummers, en bellen ze je toch. Toegevoegd na 1 minuut: Tevens is het dan ook belangrijk al je huisgenoten hierop te wijzen, vooral je kinderen.

Zoals iedereen in de wereld vind ik het een hinderlijke actie, aan de andere kant heb ik er geen last van. Zowieso omdat mijn nummer op maar weinig lijstjes staat. Verder.. Ik draai de situatie om; Als ik tijd heb, ga ik ze alles vragen over wat ze me willen verkopen, omna 10-15 minuten ofwel zelf te beeindigen met 'Nee ik heb geen interesse want...' of, in sommige gevallen, hangen de verkopers zelf op. Deze mensen werken op commissie basis, en moeten een bepaalde quota halen. Ze houden er niet van om aan het lijnte gehouden te worden. Blijkbaar werkt het, want ik wordt nooit 2 maal voor hetzelfde product gebeld. :D

Tsja, wat vind ik er van.... Ik vind het altijd wel een leuk spelletje om ze een beetje af te poeieren, wat me beter lukt omdat ik het werk ook een poosje gedaan heb. Ik was er op zich best goed in, maar ik vond het vreselijk om te doen, dus lang heb ik het niet volgehouden. Het probleem zit hem in de manier waarop de telemarketeers worden afgerekend op hun prestaties ; hun scores. Een walgelijk, Amerikaans aandoend systeem, waarbij het doel echt alle middelen heiligt. Op zich is het werk zelf nog best te doen, en een beetje goeie verkoper kan een ijskast slijten aan een Eskimo, zolang je maar vertelt dat er warmte uit de achterkant komt. De kunst is de verkoopgevoelige plek van de klant te vinden en daar op in te spelen, op een manier die uiteindelijk bij BEIDEN (!) een positieve indruk achterlaat. Dus een klant zo weten te overtuigen van een product, dat hij helemaal niks anders meer WIL dan van je kopen. Een leuk spelletje. En bij een goed product waar je 100 % achter kunt staan, goed vol te houden. Bij Tupperware heb ik er nooit problemen mee gehad, maar bij al die op elkaar lijkende telecomproducten, kon ik het niet. Ja, ik konhet wel, maar het voelde voor MIJ niet goed. Helaas beschikt maar een heel heel enkele telemarketeer over het talent om A. achter het product te staan dat hij of zij verkoopt B. daarvoor voldoende interesse op te brengen om een natuurlijk klinkend (niet opgelezen !!) enthousiast verhaal te vertellen en C. goed te luisteren naar de openingen die de klant biedt en daar op in te spelen. De meeste marketeers zijn zeer laag opgeleide meiden en jongens, die het in deze sector waarin eigenlijk vrijwel iedereen die ABN spreekt een kans krijgt, een tijdje proberen. Scoren is alles, de competitie is enorm, de regels die er wel degelijk zijn worden aan hun laars gelapt, alles gaat voor de cijfers en het verloop is dan ook enorm. De werksfeer is ook buitengewoon onprettig en onpersoonlijk. Vooral de sector 'outbound' (de agressievere verkoop) is het afvoerputje in de telemarketing ; bijna niemand wil dat graag doen, en het zijn dus ook niet de besten die er lang in blijven hangen. Degenen die er wel goed in zijn, kennen in de regel weinig scrupules. De enige manier om ze van je af te houden is net zo'n grote bek terug te geven als je krijgt (want dat is de manier waarop ze communiceren en ze maken bewust en opzettelijk misbruik van onze beleefdheid tegen onbekenden), gewoon de telefoon er op gooien of je aanmelden bij Infofilter.

Bronnen:
www.infofilter.nl

Resoluut laten weten dat je geen interesse hebt. Als je ook maar enige twijfel laat bestaan, zullen de telemarketeers doorgaan, daar zijn ze ook voor getraind (heb zelf als vakantiewerk dit werk gedaan, dus ken het proces). Je kunt ook vragen of ze je willen uitschrijven. Zij zijn dit dan ook verplicht, alleen je weet natuurlijk niet of dat dan ook daadwerkelijk zal gebeuren. Dus daarom is het het beste daarvoor het hier al genoemde Infofilter te gebruiken, dan ben je van de meeste overlast af. Je gegevens overal achterlaten op internet, moet je dan uiteraard ook niet meer doen. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn telefoonnummer niet in de (online) telefoongids laten zetten. Ik kan je verzekeren dat dat erg helpt, ik word bijna nooit gebeld door die vervelende telemarketeers. Heerlijk :)

Ik heb daar zo'n hekel aan. Vooral omdat ik ze zelf nooit echt af durf te wijzen en de telefoon ook meestal eerst doorgeef aan één van mijn ouders (daar vragen ze dan naar) en dan krijg ik weer op mijn kop van een van mijn ouders omdat ik hoor te weten dat ze toch nee zeggen tegen reclame. Ik heb niet het gevoel dat deze vorm van reclame doeltreffend is.

Ik laat ze soms een tijdje praten, antwoord hun vragen zonder in te stemmen en als ze na een tijdje vragen of ik interesse heb in hun product zeg ik 'nee'. Ik doe het niet om ze te pesten maar soms hebben ze zo'n ontspannen verkopersstem dat ik het gezellig vind om te horen. Ik zeg het ook (dat ze zo'n onspannende stem hebben), dat ik daarom zo lang ben blijven luisteren. Maar als ze geen leuke stem hebben en irritante vragen hebben zoals: U wilt toch ook een zorgeloze oude dag ? dan reageer ik met botte antwoorden zoals "Nee dank u dan hoop ik allang dood te zijn''. Iets waar ze geen verkooptechniek op kunnen loslaten. Het is voor hun ook maar een spelletje (en een bonus) om iets verkocht te krijgen, no mercy.

Erg irritant, ben blij dat ik dat werk niet hoef te doen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100