Waarom komt een kwart van mijn verstuurde smsjes niet aan bij de ontvanger?

Ik heb een LG KF700 van een dik half jaar oud. Hierbij heb ik een Vodafone abonnement + onbeperkt smsen.
De eerste maand dat ik deze telefoon had, had ik mijn oude simkaart er nog in zitten (KPN). Sinds ik mijn nieuwe Sim kaart van de Vodafone in mijn telefoon heb zitten komen sommige smsjes niet aan. Soms op een dag wel 5 van de 10 en een andere dag komen alle smsjes wel aan, dit verschilt dus erg.

Ik ben hiermee al naar de winkel terug geweest en ik heb de klantenservice ook al meerdere keren aan de telefoon gehad.
De volgende akties heb ik al ondernomen:
- Ik heb mijn Vodafone simkaart in mijn oude toestel gestopt. Tijdens deze 2 weken zijn, zover ik weet, alle smsjes aan gekomen en heb ik ook alle smsjes wel ontvangen.
- Mijn Simkaart is in de telefoonwinkel gekopieerd en deze kaart heb ik in mijn telefoon gedaan. Deze nieuwe Simkaart heeft dezelfde problemen, want die zit er nu ook nog in.
- Mijn telefoon is ook al opgestuurd geweest. Ik was hem 3 weken kwijt. Het leek of alles het wel weer deed, maar al snel kwamen er toch weer problemen met het ontvangen en verzenden van smsjes..

Nog steeds niet van het probleem af dus.. en mijn vraag is dan ook of iemand misschien nog een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen? Ik wil er morgen weer mee terug naar de winkel waar ik hem heb gekocht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
1.9K
AWM
14 jaar geleden
Nog ff een vraagje: Komen hele korte SMSjes ook niet aan? Probeer eens. (2 regeltjes tekst ofzo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe heb ik nog geen verband gezien. Volgens mij maakt de lengte van de sms niet uit. Maar ik zal er in ieder geval even op letten morgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het een vraag is voor goede vraag. Je hebt duidelijk een probleem met od vodafone, of met je telefoon. In beide gevallen moet je terug naar de winkel.

Het beste antwoord

Het kán aan je toestel liggen.

Bij het versturen van SMS vraagt je telefoon aan het netwerk of het netwerk bereid is een SMS te ontvangen. Het netwerk zegt ja, de telefoon gaat de SMS versturen, en daarna wacht de telefoon tot het netwerk vertelt dat de SMS correct is overgekomen. Pas dan zegt de telefoon tegen jou dat het verzenden is gelukt.

Als je telefoon niet netjes wacht tot het netwerk een ontvangstbevestiging geeft, lijkt het wel of je SMS is verstuurd, maar is dat niet zo.

Iets vergelijkbaars gebeurt bij het ontvangen van een SMS. Daar moet jouw telefoon aan het netwerk bevestigen dat hij de SMS netjes heeft ontvangen. Pas dan beschouwt het netwerk de overdracht als gelukt. Als er iets fout gaat, en jouw telefoon zegt toch tegen het netwerk dat de overdracht gelukt is, dan denkt het netwerk (en de oorspronkelijke verzender) dat jij de SMS hebt ontvangen, terwijl dat niet zo is.

In zo'n geval helpt alleen vervangen van de telefoon.

Voor je daartoe overgaat, kun je controleren of de SMS-berichtencentrale juist is ingesteld. Vraag Vodafone welke dat is.

Oh ja, bij het verzenden van een SMS kun je op sommige toestellen een geldigheidsduur instellen. Als die op jouw toestel op 1 uur staat ingesteld, betekent dat het volgende: jouw toestel stuurt de SMS naar het netwerk, en zegt tegen jou dat verzending is gelukt. Het netwerk heeft dan tot taak de SMS bij de ontvanger af te leveren. Het netwerk probeert dat gedurende een bepaalde tijd; heb jij die tijd op een uur ingesteld, en staat het toestel van de ontvanger gedurende dat uur uit, dan kan het netwerk de SMS niet afleveren. Het netwerk gooit de SMS dan weg.

Dus kijk of je ergens zo'n maximale geldigheidsduur hebt ingesteld; zet hem zonodig op "maximum" of op "1 week".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedank voor je anwoord! Dit wist ik nog niet nu snap ik het beter :) Telefoon is weer opgestuurd en het is weer even afwachten. Na 3 x opsturen krijg ik een nieuwe:)

Andere antwoorden (1)

Ik zie nu pas dat er een LG telefoon bij je vraag afgebeeld staat. Voor wat het waard is:

"Het lijkt er nu op, ook te lezen aan andere reacties, dat de oorzaak bij LG telefoons zit. Er is een aantal mensen die ook problemen heeft met ontvangst langere SMS berichten op een LG telefoon."
AWM