Hoe komt het dat je soms een echo hoort als je met GSM belt?

Het is vraag voor het werk, dus antwoorden mogen technisch zijn.

Toegevoegd na 22 minuten:
Toepassing zal ik even uitleggen. Wij verkopen inbraaksystemen en gsm-kiezers als er geen telefoonlijn ligt. De meldingen moeten dan over de gsm naar de meldkamer.
Nu komt het voor dat er een echo op de gsm-lijn komt te staan (of bij de kiezer, of bij de meldkamer). Dit verstoord het signaal van de melding naar de meldkamer zodanig dat het niet meer goed aankomt.

Bij doortesten, laat ik de installateur met een analoog toestel op de gsm-module kiezen naar mij zelf. Ik hoor dus de kant van de meldkamer, en de installateur zijn kant. Als ik een echo hoor, of de installateur dan hebben we dus te maken met het gsm-netwerk probleem. Maar hoe ontstaat dit probleem van de echo nu.

Soms helpt het om de gsm-module of antenne op een andere plek te zetten. Soms moet er maar een andere provider sim-kaart geprobeerd worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat komt doordat het geluid dat uit de telefoon komt weer in de microfoon van dezelfde telefoon gaat. En dan krijg je een soort van cirkel van geluid uit de enige telefoon naar de andere telefoon en weer terug. Toegevoegd na 30 seconden: *Enige is ene

Vaak is het zo dat de telefoon aan de andere kant op luidspreker staat of op de carkit, als je dan praat hoor je je eigen stem weer terug doordat de microfoon van de andere persoon het geluid van decarkit of luidspreker (dus uw stem) weer opvangt. Toegevoegd na 1 minuut: * tussen de en carkit

Ik vermoed dat de provider daar debet aan is. -------------------------------------------------------------------------------- Sinds Telfort gebruik maakt van het KPN netwerk heb ik bij sommige verbindingen naar vaste telefoonnummers last van een echo. Ik hoor mijzelf constant terug, heel irritant. Mijn dochter heeft ook een Telfort abonnement en heeft met diverse nummers hetzelfde probleem. Bij de helpdesk moest zij de exacte tijden en telefoonnummers doorgeven van de verbindingen waarbij een echo waarneembaar was, zij heeft dat doorgegeven. Zij zou per sms bericht doorkrijgen als het probleem verholpen zou zijn. We zijn maanden verder en ze heeft nog niets gehoord. Als ik gisteren dezelfde vraag bij Telfort neerleg willen ze ook van mij weer alles tot in detail weten. Met de melding dat ik daar geen zin in heb omdat mijn dochter dat al heeft gedaan en niets heeft gehoord is de reactie dat ik desondanks toch ook weer de de tijden en telefoonnummers moet doorgeven. Ik heb sterk het gevoel dat we aan het lijntje worden gehouden. Ook de mobiele telefoonleverancier zegt dat het niet aan onze toestellen ligt maar dat het een bekend probleem van Telfort is.

een mobiele is ook een zender. en heeft ook gewoon te maken met de condietsies in de atmosfeer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100