Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je problemen krijgen met een tweedehands gestolen telefoon?

Ik wil een nieuwe telefoon en zit op Marktplaats te zoeken. Nu zie ik daar vaak telefoons als nieuw in doos aangeboden. Wat voor problemen kun je krijgen als je zo'n toestel koopt als ie gestolen is van een winkel? Loop je het risico dat je telefoon na verloopt van tijd wordt geblokkeerd? Krijg je spam smsjes van de politie met de melding dat 'ie is gestolen?

En ja, ik ben echt een leek op dit gebied :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je gevoel spreken en vooral over diegene die het product op marktplaats verkoopt.
Zodra je het gevoel krijgt van: niet doen. Dan... niet doen. Bekijk of diegene meerdere advertentie heeft lopen. Beoordeel die dan ook.
Google zijn naam eens... Kies een advertentie die in de buurt is, zodat je hem kunt afhalen en kunt bekijken. Dan weet je een adres en wie hij is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mobieltjes die van de wagen af gevallen zijn, worden vaak alleen los aangeboden. Dus zonder doos en zonder oplader. Als je dit soort mobieltjes aangeboden ziet worden op MP weet je eigenlijk meteen dat het niet klopt.

Ja een telefoon, zoals de iPhone bijvoorbeeld, kan op afstand geblokkeerd worden. Dat gebeurt dan vaak via een medium zoals iTunes.

Als je een ander merk mobiel heb gekocht, zou je via de politie een signaal, zoals een sms, kunnen krijgen. Maar die weg is vrij ingewikkeld omdat er ook een telefoonnummer voor nodig is. Vaak wegen de kosten niet tegen de baten op. Stel je hebt zo'n foute mobiel gekocht en je kunt aantonen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld, krijg je geen proces verbaal. Je zult wel de mobiel moeten inleveren zonder dat jouw kosten worden vergoed.