Heeft iemand ervaringen met het besturingssysteem Bada voor de Samsung Wave?

Veel GSM toestellen gebruiken Android als besturingssysteem voor mobiel internet. Samsung heeft sinds kort het toestel de Samsung Wave (waarin ik geïnteresseerd ben) en hierop wordt Bada gebruikt.
Is dit wat? Werkt het goed en duidelijk? Is dit een blijvend besturingssysteem en komen er dus meer mogelijkheden in de toekomst of is dit een tijdelijk iets wat op den duur weer zal verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De toekomst van Bada ligt niet vast, maar het is een OS exclusief van Samsung zelf. Samsung blijft ook Android en Windows Phone toestellen bouwen. De Wave richt zich in theorie op de onderkant van de smartphone markt.

Waarom zeg ik in theorie, omdat het toestel hardware matig zo goed als zeker aan de minimum eisen van Windows Phone 7 voldoet. Ik heb het toestel hier liggen en het super amoled scherm is beter dan dat van de iPhone 3GS (iPhone 4 heb ik nog niet in de hand gehad) of welke Android telefoon dan ook. Multitasking zit er ook in en is voor mijn gevoel beter opgelost dan in iOS, WP7 of Android.

Het OS heeft nog aardig wat schoonheidsfoutjes (gebruiksvriendelijkheid) en het aanbod van apps en widgets is nog wat beperkt, maar dat mag ook wanneer iets pas net op de markt is. Ik moet trouwens zeggen dat het me opvalt dat er al heel veel lokale apps zijn zoals die van Radio 538 en Buienradar. Ik weet ook dat Layar een versie van hun browser in ontwikkeling hebben voor Bada. Qua apps mag je er vanuit gaan dat je met een paar maanden voldoende aanbod hebt.

Naast het scherm is trouwens ook de accu een sterke kant van de Wave. In tegenstelling tot de iPhone of Android telefoons die ik hier heb liggen gaat de accu bij mij makkelijk een dag of drie mee terwijl de anderen iedere dag aan de lader mogen.

Op lange termijn verwacht ik dat Bada een blijvertje is en gaat gelden als benchmark voor het lage segment smartphones. Met een paar updates zal de gebruiksvriendelijkheid ook snel verbeteren. Voor nu zijn het eigenlijk alleen de high end Android telefoons zoals de Galaxy S (ook van Samsung) die sneller en beter zijn. Ik zou de wave dus verkiezen boven de iPhone 3GS of de HTC Hero.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het bijna helemaal met je eens. De samsung galaxy heeft zo goed als dezelfde inhoud, maar met name de buitenkant is anders. Het klinkt voor mij dus een beetje als een marketing verhaal dan een gebruikersmening. Desondanks toch een ruime + verdient :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat dat niet helemaal klopt. Technisch liggen ze inderdaad dicht aan elkaar, maar de Samsung Galaxy S gebruikt Android als OS en niet Bada. Beide systemen verschillen op een aantal punten en daar moet je in de afweging rekening mee houden. De Galaxy S is op dit moment trouwens wel het beste Android toestel op de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar dat er staat "zo goed als". Dezelfde cpu, camera, gebruik van geheugen, maar met name het os is anders. In de toekomst zal er gewoon android op de Wave geplaatst kunnen worden.