Het laatste stukje, voordat het signaal bij je telefoon aankomt gaat uiteraard door de lucht. Je telefoon heeft dan kontakt met een van de bijna 16 duizend antenne-installaties ergens op een hoog punt in je omgeving. Vaak op een dak van een flatgebouw of op een toren. Al die installaties hebben een dataverbinding nodig om je mobieltje te voorzien van telefonie en internet. Daarvoor zijn vele installaties via een glasvezelkabel verbonden met de provider in kwestie. Maar niet overal kan zo een glasvezel worden aangelegd, soms is dat zeer kostbaar. In dat geval wordt de installatie d.m.v. een microwave-verbinding aangesloten op het netwerk. Dat is een schotel, waarmee een draadloze dataverbinding wordt opgebouwd met een andere antenne bij een andere antenneinstallatie. Een microwave-verbinding gaat ook weer door de lucht. Het is een soort radioverbinding in het Gigaherzgebied met zeer gerichte 'straal'. De schotelantennes moeten vrij zicht op elkaar hebben. Hieronder een foto van zo een antenne.
Plaatje bij antwoord
escape
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Ok, dus via de eerste antenne vanaf je mobiel, gaat er een kabel (is dat altijd een glasvezel of kan dat ook koper zijn?) onder de grond door naar de kast van de provider? Maar waar staat die kast van de provider dan en hoe gaat die verbinding dan verder?
Stel je belt van de markt in maastricht naar de markt in groningen. Op de markt gaat je telefoon dan bijvoorbeeld naar een antenne die 2 km verder op staat. Maar waar gaat het dan onder de grond naar toe. Is dat afhankelijk van welke provider je hebt of staan die allemaal bij elkaar in de buurt. Of kan kpn in Roermond staan en vodafoon in Venlo. En gaat vanuit daar dan rechtstreeks een draad onder grond door naar groningen of gaat dat via allerlei andere kastjes en plaatsen?
Weet je hoeveel procent van de verbingen eigenlijk alleen via de lucht gaan?