Zijn mobiele nummers in Nederland ook te traceren middels de pingtowers?

In USA verbaast het me dat justitie, maar ook gewone burgers, op makkelijke wijze kunnen zien waar de laatste activiteit van een bepaald mobiel nummer plaats vond. Dit door middel van zogeheten PingTowers. Is dat in Nederland ook?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je een artikel geven wat zoiets stelt?
Als ik op ping towers zoek, kom ik berichten tegen die "to ping" bedoelen als zijnde een werkwoord. https://apnews.com/a5f6c74590aa47c4bf95280ae5093427
Phones can be miles away when they ping towers,
vertaald:
Telefoon kunnen mijlen ver zijn van een toren als ze deze pingen Ik denk dat je dus een zin verkeerd leest en dan denkt dat pingtowers dingen zijn. ipv gewone mobiele torens die een pingbericht krijgen.

Antwoorden (1)

Onderzeeboten hebben een sonar. Die werkt door een enkel kort 'ping' geluid uit te zenden en dan naar de echo's te luisteren. Uit die echo's kunnen ze dan opmaken of en zo ja waar andere onderzeeërs zich in de buurt bevinden.

In computerland bestaat ook zoiets. Het zogenaamde ping-commando. Daarmee kan op een hel basaal niveau getest worden of technisch gesproken een verbinding mogelijk is.
Telefoons zijn tegenwoordig ook bijna computers en hebben die mogelijkheden ook. Het wordt gebruikt om informatie uit te wisselen tussen de telefoon een het netwerk zodat de telefoon weet met welke zendmasten contact mogelijk is en hoe sterk het signaal moet zijn.
De telefoon zendmasten dus regelmatig een ping uit. Die wordt opgevangen door een zendmast die daar weer op reageert. Dat contact wordt vastgelegd in een logbestand. Dat logbestand is op te vragen door justitie.
Omdat een telefoon contract maakt met een zendmast en ook bekend is waar die zendmast staat is ook bekend in welk gebied de telefoon zich ongeveer bevindt.

Die ''ping tower" is dus gewoon de GSM zendmast. En ja, ook in Nederland kan justitie daar gegevens van opvragen. Burgers kunnen deze gegevens niet zomaar opvragen. Wel kan iemand via een app op de telefoon actief data verzenden met welke zendmast deze in verbinding staat. Die functie staat bekend als "lokatie delen". Maar dan verspreid je deze informatie actief vanuit de telefoon. Dat is wat anders dan justitie die loggegevens van een zendmast opvraagt.