Waarom zit er een camera onder mijn scherm, wat voor functie heeft die?

Laats ben ik iets heel vreemds tegengekomen. Namelijk een camera met een flits onder mijn scherm/display paar centimeter on de de bovenkant van mijn scherm. Ik was echt stom verbaasd toen ik dat zag. Je kan het alleen zien met een felle zaklamp. Het gaat op het toestel Oppo Reno. Enige wat ik kan vinden op internet is dat het waarschijnlijk de nieuwe smartphones het gaat krijgen, maar dat is bij deze nog zeker niet het geval mits die wel vrij nieuw is.

Nergens op internet kan ik het vinden dus ik hoop dat 1 van jullie het antwoord weet waarom het er zit en wat daar de functie van is dat zou mij behoorlijk helpen. Met een link zou ik ook al blij van worden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Amadea
4 jaar geleden
Bedoel je de uitschuifbare selfiecamera?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea, nee echt onder je touchscreen scherm ongeveer 1-1,5 cm onder de bovenkant van het toestel
Amadea
4 jaar geleden
Ja, die frontcamera zit verstopt in de bovenkant van de behuizing. Als je de app voor een selfie opent schuift het balkje met de camera tevoorschijn. Zodra je de app sluit schuift ie weer terug.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is niet wat ik bedoel eigenlijk. De camera die uitschuift die zit niet waar de camera onder de touchscreen zit. Die zit gewoon daar daaronder ook wanneer de camera uitschuift. Dit is een aparte camera die niks doet en alleen kan zien met een felle zaklamp aan de linkerkant.

Het beste antwoord

Dat is geen camera maar een proximity sensor die meet of je je telefoon aan je oor hebt tijdens het bellen, en wellicht een lichtsensor die meet hoe donker het is (zo dat je scherm aan kan passen.

https://www.oppo.com/in/smartphone-reno/specs/
Helemaal onderaan staat er een opmerking over.
Apple gaat dit ook doen:
https://www.mactrast.com/2019/01/apple-supplier-announcement-of-new-under-display-light-and-proximity-sensors-means-new-iphone-could-boast-smaller-screen-notch/
===
Vroeger zat dat allemaal in de bezel (de rand), maar die is nu zo klein gemaakt dat daar niks meer in kan. Vandaar dat fabrikanten nu proberen sensoren onder het scherm weg te werken.
Toegevoegd op 30 mei 2019 09:01: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit bericht nu is mij alles duidelijk!