Hoe lang gaat een Android-tablet normaliter mee ?

Ik ben tot op heden een tamelijk tevreden bezitter van een Samsung tablet 7.0 met Android er op. Tot op heden geen klachten, hij wordt dagelijks enkele uren gebruikt. Maar de laatste weken tot maanden lijkt onze relatie toch steeds stroever te gaan verlopen.

De batterij is nog steeds prima, maar het lijkt of de tablet steeds vaker blijft hangen of zomaar crasht - ook nu er heel veel grote apps zijn verwijderd - en laat zich ook niet meer zomaar herstarten maar moet echt om de haverklap gereset worden ; soms meerdere keren per dag. Ook wordt hij trager. Soms werken apps niet goed, wat natuurlijk heel riskant is als het om de wekker gaat. Er staat wel de laatste software op, en er gaat meerdere keren per dag een cleaner overheen om de rommel op te ruimen (elke keer rond de 300 MB).

Ik vrees dus dat ik moet gaan uitkijken naar een nieuwe tablet, maar vraag me af of dat niet veel te snel al is - of dat er wellicht een andere methode is om mijn tablet weer te laten draaien als het zonnetje dat het de eerste twee jaar was. Vooral de pakweg 14 niet-verwijderbare, door mij ongebruikte / ongewenste apps die zichzelf om de haverklap herstarten beginnen me mateloos te irriteren.

Is ca. 2,5 jaar normaal voor een Android om zo veel trager / slechter / minder betrouwbaar te gaan werken dat je hem eigenlijk moet gaan vervangen ? Of zou hij - al dan niet met een trucje - nog zeker een paar jaar mee moeten kunnen gaan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ook mijn reactie bij het antwoord van Mr. Tomaat ; ik vermoed dat het besturingssysteem namelijk wel eens de beperkende factor zou kunnen zijn, net zoals bij laptops / computers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen Heb een grafiekje kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je een prettige site zoekt om "alle" tablets per specificatie uit te zoeken (grootte/prijs/OS/geheugen/etc): http://tweakers.net/categorie/822/tablets/producten/
(ook de winkels zijn met shopreviews goed te kiezen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je tablet wordt trager doordat de flashchip (het geheugen) langzaam slijt, dat is normaal. En doordat de eisen van apps hoger worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wdhbgs Heb je daar een bron van? Heb er nog niet eerder van gehoord. Althans wel dat het slijt, niet dat het daardoor langzamer wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bron:http://www.pcmweb.nl/nieuws/nexus-7-blijkt-al-na-een-jaar-onbruikbaar.html En dat is zo met al het flashgeheugen, maar de kans dat je het merkt is meestal klein. Zo extreem als de bron zal zelden voorkomen. Maar als de tablet sinds 2012 al intensief (weet ik niet, maar zou kunnen) wordt gebruikt, is het misschien wel merkbaar.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
+ goeievraag. Ik heb exact hetzelfde probleem maar dan met mijn Samsung Galaxy S3 smartphone. Ook 2,5 jaar oud. Terug naar fabrieksinstellingen heeft 1 maand geholpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen
@heervoldemort Zouden jullie geekbench 3 willen draaien en de uitslag willen geven? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.primatelabs.geekbench&hl=nl Als je de benchmark hebt gedraaid even in het menu "View Online" kiezen en dan hier de URL plaatsen. Krijg je zo iets:
https://browser.primatelabs.com/geekbench3/3989890
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://browser.primatelabs.com/geekbench3/3995923 Maar ik snap er eerlijk gezegd geen worst van.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hoeft ook niet, als ik het maar begrijp :D. (flauw) In het kort test die app allerlei processen (JPEG compressie bijvoorbeeld) en kijkt hoe snel die processen verlopen. Je kan nu dus mijn telefoon met jou tablet vergelijken op allerlei processen. In de regel hoe hoger de waarde hoe beter (niet naar de balkjes kijken die zijn relatief). Het is dus een soort schoolrapport waarvan de vakken onduidelijk zijn :D. Als je goed kijkt (onderaan) zie je dat inderdaad memory niet best scoort. vergelijk dus
https://browser.primatelabs.com/geekbench3/3989890 (Galaxy S4)
https://browser.primatelabs.com/geekbench3/3995923 (jouw tablet)
Ook kan je zien dat multicore scores bij mij ongeveer 4x beter uitpakken ten op zichte van single core scores terwijl bij jou ze maar 2x beter uitpakken (nu kan je wel balkjes vergelijken). Niet zo raar want ik heb een 4core en jij 2core processor. (mocht je nog meer telefoons/tablets hebben kan je die ook even testen
Of je kan hem ook voor Windows downloaden: http://www.primatelabs.com/geekbench/download/
krijg je zulke uitslagen (mijn desktop):
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/3996569)
Zo kan je zien hoeveel sneller een desktop is (met specifieke taken) in vergelijk met je telefoon. Hier kan je ook nog een behoorlijk complete lijst bekijken met veel androidapparaten en hun scores. Je ziet dan dat je flink in de lage regionen zit. https://browser.primatelabs.com/android-benchmarks
HeerVoldemort
8 jaar geleden
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/3998617
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat vooral opvalt is de lagere multicore score. Misschien doen jullie het al, maar task killen als je ze niet gebruikt is misschien een goede tip. De scores zijn overigens wel conform gelijke modellen als ik zo kijk.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat doe ik bijna niet eigenlijk. Ik vergeet dat vaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg niet dat het wonderen zal doen hoor, maar kan soms wellicht weer schelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doe dat een keer of drie, vier per dag , ook dankzij CleanMaster ; alle apps die op de achtergrond lopen (dat zijn er meestal een stuk of veertien, waarvan ik er niet eén zelf aanzet, gebruik of zelfs maar wil hebben, maar die je ook niet kunt verwijderen). En cache legen , in één beweging door. Doet vooral wat voor de batterij geloof ik, al merk ik daar weinig van want binnen 5 minuten hebben ze zichzelf allemaal weer gestart.

Het beste antwoord

Heb je al een factory reset gedaan?
http://www.tabletguide.nl/tablet-tip/hoe-reset-ik-mijn-android-tablet/

Pas op, wel alles backuppen en snap de consequenties (alles opnieuw installeren).

De vraag hoe lang een androidtablet meegaat is een vreemde. Android is namelijk een OS. De tablet kan van allerlei merken zijn (Bart Smit-tablets van Chinese merken tot topmoddelen van Samsung). Het is net zo'n vreemde vraag als hoelang gaan Windows-PC's mee?

Toegevoegd na 7 uur:
Een tablet gaat net iets onder de 2,5 jaar mee. Android NIET gespecificeerd, dus ALLE tablets.

http://www.statista.com/statistics/267473/average-tablet-life/

Toegevoegd na 7 uur:
Gezien jij over een 2012 tablet praat mag je dus blijkbaar nog in je handjes knijpen en heb je 0.7 jaar langer gedaan met je tablet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom heb ik in de vraag genoemd dat het om een Samsung gaat. Echter, ik heb wel degelijk de indruk dat het meer een software- dan een hardware-probleem is. Zo gaat ook een laptop met Windows, hoe zuinig ik er ook mee ben, gemiddeld maar één, hooguit twee besturingssystemen mee (een paar jaar doorgaans) en dan is het uit met de pret, gewoon omdat de computer het nieuwe OS niet meer aankan. Terwijl de computer zelf nog als nieuw kan zijn. Zo heb ik zelfs nog antieke laptopjes waar nog Windows 95 op draait voor oude spelletjes waar niks mis mee is. Ook de vraag "hoe lang gaat een Windows-PC mee" vind ik niet echt een gekke, gezien een Mac een stuk langer mee lijkt te gaan als ik zo kijk in mijn omgeving. Ik vermoed iets vergelijkbaars met Android-toestellen, die natuurlijk 24/7 volgeplempt worden met steeds meer en meer Google-bagger. Ergens moet dat teveel worden voor het apparaat zelf, en aan hogere eisen moeten voldoen. Ik vroeg me dus af of voor Android-toestellen - vanwege het OS - iets vergelijkbaars geldt als met Windows-computers, en of 2,5 jaar aan de lange of aan de korte kant is. (Dat is gemiddeld de tijd die ik met een laptop doe). Ook vermoed ik dat een Ipad wel eens een langere bruikbare levensduur zou kunnen hebben. Ik heb één keer een factory-reset gedaan ; een mega-berg werk, en eigenlijk heeft het geen merkbaar verschil gemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij Windows overigens zie je het aankomen wanneer het nieuwe besturingssysteem komt / er op moet. Dan weet je instant hoe laat het is.
Bij Android heb ik het idee dat het op de een of andere manier stiekem "groeit", als een soort kanker of onkruid. Ook sommige apps "groeien", (ik had apps van 30 MB die inmiddels al meer dan 70 innamen ; die heb ik weggegooid) en niet te vergeten de hoeveelheid reclame die stiekem je tablet vervuilt en die ik drie keer per dag verwijder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook de vraag "hoe lang gaat een Windows-PC mee" vind ik niet echt een gekke, gezien een Mac een stuk langer mee lijkt te gaan als ik zo kijk in mijn omgeving. Natuurlijk is dat wel een gekke. Kijk de vraag hoe lang een Mac meegaat is al een minder gekke. Dat is namelijk een merk, dus dan kan je (soms) iets zeggen over de gebruikte hardware. Een Windows PC kan zelfbouw zijn van de beste componenten of de slechtste evenzo met de fabrikanten die er de grootste troep in kunnen gooien of de beste componenten. Bij Macs is het steeds dezelfde fabrikant, die ook weinig of eigenlijk helemaal niet aan een budgetrange doet.

"Daarom heb ik in de vraag genoemd dat het om een Samsung gaat." In mijn optiek had dat beter de hoofdvraag geweest. Hoewel nog steeds moeilijk te beantwoorden vanwege het feit dat Samsung wel een hele brede range aan top-end tot budget doet. Er zijn modellen van Samsung die ik veracht, maar heb zelf een Samsung Galaxy S4. Er zijn smartphones van Samsung die al bij uitkomst niet meer relevant zijn. Ik heb een XP-laptop die het nog doet, en een Win7 laptop die het heeft begeven. Beide van Acer. Heb een zelfgebouwde PC van 10 jaar oud (Eerste Core 2 Duo mocht het je wat zeggen) die prima Windows 10 draait (Vroeger XP en 7). En inderdaad als je eenmaal gaat kijken waar nou de schuld ligt bij een Android tablet die steeds geüpdatet wordt, zou je kunnen afvragen waar het euvel ligt. Te zwakke hardware voor de software, of te zware software voor de hardware. Er staat wel de laatste software op, en er gaat meerdere keren per dag een cleaner overheen om de rommel op te ruimen (elke keer rond de 300 MB). Kan het zijn dat er wat malware opstaat? En welke cleaner is dat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gezien er alleen normale spullen opstaan, kan ik me moeilijk voorstellen dat er malware opstaat ; alles waarvoor ik zelfs maar vanwege de reclame gewaarschuwd wordt, komt er niet op ;-)
Ik gebruik al vanaf het begin CleanMaster.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Bij Windows overigens zie je het aankomen wanneer het nieuwe besturingssysteem komt / er op moet. Dan weet je instant hoe laat het is." Nooit gehad. Wat ik wel eens deed was een volledige herinstallatie van XP. Als ik niet fan zou zijn van steeds nieuwe OS'sen uitproberen zou Win XP nog steeds prima draaien op de 10 jaar oude PC. Het is in mijn ogen meer, als je gewoon goede hardware koopt en niet de goedkoopste rommel, je heel lang kan doen met die hardware. Met voorgefabriceerde tablets is dat lastiger te bepalen, en ik zal ook niet zeggen dat de genoemde tablet slecht is, maar waar het euvel precies zit is slecht te zeggen. Wat je in ieder geval moet inzien is dat Mac/Apple/iOS/OSX niet te vergelijken valt met een PC die Windows draait of een tablet/smartphone die Android draait omdat de fabrikant steeds een andere is. Dat is uiteindelijk ook de reden dat sommige mensen bij Apple zweren, ze weten wat ze kunnen verwachten. In de opinie krijg je dan een aparte en oneigenlijke discussie waar men Windows met Macs gaat vergelijken (OS vs hardware).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat heel goed zo kan zijn, omdat tablets in principe nog een "vrij nieuw" fenomeen zijn is dat ze steeds relevanter blijven na uitgave. Desktops waren vroeger zo goed als onbruikbaar na een paar jaar, waar ze nu zolang ze heel blijven jaren en jaren mee kunnen (zolang je er niet op wil gamen met de zwaarste games). Desktop CPU's worden de laatste jaren weinig sneller meer. Wat ik me dus voor kan stellen is dat je volgende tablet sowieso wat langer meegaat.