Is het mogelijk om een Externe Harde schijf te lezen/schrijven via een Nexus 5?(Zie beschrijving)

Ik zal proberen het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen. (Mochten er onduidelijkheden zijn, reacties zijn altijd welkom natuurlijk :) )

Nu heb ik een LG Nexus 5 smartphone, en die zou ik met behulp van een USB-OTG kabel willen verbinden met een externe (portable) Harde schijf, de Toshiba stor.e basics 750 GB.

Mijn vraag is dus of dat mogelijk is, en of ik daarmee foto's, video's en bestanden kan afspelen en bekijken zonder dat ik ze hoef te kopiëren naar het geheugen van de telefoon zelf.

Nu denk en vind ik dat de volgende punten moet vermelden;
1. De LG Nexus 5: ( http://tweakers.net/pricewatch/354528/lg-nexus-5-32gb-zwart/specificaties/ )
2. De externe harde schijf die ik bezit: ( http://tweakers.net/pricewatch/305358/toshiba-stor-punt-e-basics-750gb-zwart/specificaties/ )

3. De externe harde schijf heeft GEEN aparte stroomvoorziening (hij is dus niet aan te sluiten op een stopcontact), en vergt dus al de energie die hij nodig heeft, via de usb-kabel die verbonden wordt met een ander apparaat.(Zou dus extra belastend kunnen zijn voor een smartphone).
4. Een Nexus 5 is een 'High-end' smartphone, dus hij heeft de meest kwalitatief mogelijke specificaties (qua processor, kloksnelheid etc.). (Hij zou dus kwalitatief gezien meer kunnen en moeten doen dan bijvoorbeeld smartphones van een waarde van 100-200(en zelfs-300) euro).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Voorzover ik weet is een externe harde schijf niet direct te koppelen aan een smartphone. Ten eerste zal een smartphone niet (lang) in staat zijn het vermogen te leveren dat de schijf nodig heeft en ten tweede heeft het OS van een smartphone geen software om dit soort schijven direct aan te sturen.

Wat wel kan is de externe harde schijf via een PC of media speler in je WLAN zichtbaar te maken en dan is er vast wel een app te vinden (b.v. ES File Explorer) waarmee je dan de schijf kunt benaderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voeding via de telefoon alleen gaat inderdaad niet lukken, de USB poort van de telefoon is gemaakt om als slave te dienen, niet als host.

Wat je zou kunnen proberen is een Mini-USB (of micro-USB, afhankelijk van de externe HD), zodat je hier weer een aparte USB-voeding kunt bijzetten om de HD te voeden.

Zie: http://www.pc-helpforum.be/attachments/f186/13781d1317904199-usb-valt-uit-telkens-ik-een-usb_y_kabel_met__4a8ea14f36160.jpg

Wanneer je portable wilt zijn kan dit bijvoorbeeld via een USB powerpack.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf geprobeerd op mijn Nexus 7. Via een USB OTG kan ik een usb memory stick aansluiten maar mijn portable harddisk 2.5 Inch werkt niet terwijl deze op mijn laptop geen extra stroom nodig heeft. Het lijkt er dus op dat er geen stroom zit op de USB OTG aansluiting.