Waar moet ik op letten bij gebruik van een smartphone?

Ik heb vandaag een smartphone ontvangen. Ik heb nog nooit zo'n toestel gehad. Ik heb de Samsung Galaxy SIII (niet de mini).

Mooie aanbieding, met een internet abonnement van 500mb. Thuis en op het werk (en op veel meer plaatsen heb ik natuurlijk beschikking over WIFI.

Maar ik ken de horror verhalen over rekeningen van uit de hand gelopen internetten, rekeningen van een paar duizend euro.

Hoe voorkom je dat? Kun je instellen dat de telefoon niet meer verbruikt dan die 500mb, en dat wifi voor gaat op het internet abo?

Dan heb ik nog als bijvragen:
En hoe werkt whatsapp?
Wanneer betaal je daar voor?
Is SMS-en goedkoper?

Bedankt alvast :-)

1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Whatsapp is gratis, goedkoper dan smsen. Je betaald dacht ik na een jaar 0,80 euro of zo.

Het beste antwoord

- Zoveel mogelijk dataverbinding uit laten staan (dat is je internet via telefoonnetwerk, wat van je datalimiet af gaat).
Als je dit aan laat staan, gaan apps zoals facebook of whatsapp telkens updates zoeken, dit kost elke keer internet. (Als je dataverbinding uit hebt staan, krijg je dus geen whatsapp berichtjes binnen, maar ik vind het zelf altijd prettiger om dit te bekijken op momenten dat ik er zelf tijd voor heb. Data aan, kijken wat er gebeurt is, data uit. Je hoeft niet continu bereikbaar te zijn via whatsapp vind ik zelf)
- Zoveel mogelijk wifi gebruiken indien beschikbaar, dit is gratis :)
- Internetten en veel apps gebruiken gebruikt veel batterij, dus het kan zijn dat je elke dag moet opladen als je je telefoon veel gebruikt.

Ove het algemeen neemt een telefoon altijd wifi als dat beschikbaar is (eerste keer moet je aangeven dat je verbinding wilt maken met een netwerk, daarna gaat het automatisch elke keer als je in de buurt bent)
Ik weet niet wat voor abonnement je hebt, maar meestal krijg je een sms als je in de buurt komt van je limiet, en als je limiet bereikt hebt, word je internet gewoon heel traag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Whatsapp is gewoon installeren en klaar, hij kijkt in je contacten lijst van je telefoon wie ook whatsapp heeft, en dan is het net chatten als msn.
Ik dacht dat je na een jaar een keer 0,80 euro of zo moet betalen, voor de rest betaal je niks.
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien is het handig om een zogenoemde 'data manager' te gebruiken, deze kun je precies instellen naar eigen wensen. Zo een 'data manager' houdt als het ware je internet verbruik bij, en kan dus ook meldingen geven wanneer je hier over komt.

Vaak heeft je provider zo een eigen app in de Google Play Store staan, anders kun je ook een algemene gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wifi is de draadloze verbinding bij je thuis via je vaste telefoonlijn en is meestal vrij snel. Buitenshuis kan je gebruikmaken van G3 wat trager is dan Wifi. De snellere G4 is in ontwikkeling.

Er zijn ook winkels of restaurants die Wifi gratis beschikbaar stellen. Als je onderweg bent zou je daar via Wifi je post kunnen lezen.

Als je je dataverbruik buitenshuis in de gaten wilt houden of beperken en maximeren kan je een prepaid kaart kopen bijvoorbeeld voor 200 of 500 MB. Met een app Mb-meter kan je het verbruik per dag of maand zien van Wifi en mobiel internet (G3). Ook kan je instellen dat je een signaal krijgt als je een bepaald ingestelde limiet per dag of maand gaat overschrijden.

Whatsapp is (voorlopig nog) gratis.

Toegevoegd na 25 minuten:
Let er overigens wel steeds goed op dat je je mobiel internet uitzet omdat anders ongemerkt data van je bundel wordt gebruikt. Je kunt ook instellen dat up-dates alleen via Wifi gedaan mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De horrorverhalen gaan meestal over internetten in het buitenland. En dat kun je heel makkelijk uitzetten in jouw smartphone.
Ga naar "Instellingen - Mobiele netwerken" en zorg dat "Data-roaming" uitgevinkt staat. Dan kun je op die manier in ieder geval al geen extra kosten maken.
Verder bezit jouw smartphone al een datamanger. Onder "Instellingen - Datagebruik" kun je instellen wat jouw limiet per maand is. Vanaf welke datum in de maand deze moet ingaan. En wat te doen als de limiet bereikt is. Je kan bijv. instellen dat je alleen een waarschuwing krijgt. Maar ook dat de mobiele dataverbinding gesloten word door de telefoon.
Verder kun je wifi aan houden. Indien je dan in het bereik komt van een bekend wifi netwerk zal de telefoon automatisch verbinden. Zodra wifi verbonden is zal de telefoon altijd data over wifi sturen. Dus je hoeft geen voorkeur als wifi over gsm op te geven. Bij sommige apps kun je eventueel wel aangeven dat je alleen wil dat ze over wifi data versturen of ontvangen.
500Gb per maand is voldoende om wat email te ontvangen en te versturen. En om te whatsappen. Whatsapp werkt eigenlijk hetzelfde als msn alleen dan via je telefoon. Het gebruik kost het eerste jaar niks. Het gaat via internet dus je verbruikt alleen data. En dat is echt heel weinig. Na 1 jaar zeggen ze dat ze 80ct per jaar gaan vragen. Maar mijn abbo word nog elk jaar kosteloos verlengd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goedetip is overal waar ze regelmatig komt.. De wifi te activeren. Deze blijft vaak in je lijst staan en schakeld ie regel zodra je daar bent over naar wifi.
En alle push berichten uit zetten. Dan bepaal wanneer een app het internet op gaat om nieuwe informatie te zoeken.