Waarom maken telecomproviders geen gebruik van elkaars gsm-masten?

Veel mensen klagen over een slechte bereikbaarheid van hun mobiele telefoon. De oorzaak is vaak dat er te weinig gsm-masten zijn om een goed signaal te leveren.

Alle spoorwegbedrijven (NS, Arriva, Syntus enz.) maken gebruik van één spoorwegnet dat eigendom is van ProRail. En als ik een andere energieleverancier neem, gaan gas en elektra door dezelfde leidingen als nu. Waarom is het bij telecombedrijven dan niet op dezelfde manier geregeld, maar heeft elk bedrijf z'n eigen gsm-mast?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe kom je er bij dat dat niet zo is? Is dit niet een onbewezen veronderstelling? Heb je een bron? In veel gevallen delen meerdere netwerkoperatoren dezelfde mast, met verschillende antennes. Dit vermindert de milieuhinder, en vermindert de stedebouwkundige impact. Bron: wikipedia

Omdat telecomproviders elkaar proberen dood te concurreren. Vrije-markt economie heet dat. Ze hebben er geen enkel belang bij om te zorgen dat jij de beste ontvangst hebt wanneer je bij een andere provider zit. Op het spoor zou dat ook gebeuren als de overheid daar geen wetten voor gemaakt had. Spoorvervoerders doen dit ook alleen maar doordat de overheid dat afdwingt. Ook bij het gas- en electriciteitsnetwerk werkt het zo. Om die reden zijn een jaar of tien geleden alle gas en electrabedrijven verplicht geweest zich op te splitsen. dat gebeurde toen onder groot protest, maar de overheid vond dat het fysieke netwerk zorgde voor een oneerlijke monopoliepositie. Een legitieme vraag zou dus wel zijn of de overheid niet zou moeten afdwingen dat Telecombedrijven elkaar toegang geven tot de masten (en als je dan toch bezig bent, tot de zenders, dat spaart nog meer uit), maar ik acht heel onwaarschijnlijk dat dat zal gebeuren omdat het netwerk zelf (dus de zendmasten en de verbindingen daartussen) niet zorgt voor een monopoliepositie van enige partij. Dus omwille van de concurrentie zal deze situatie echt niet veranderen. Vergelijkbare vraag: waarom leggen al die commerciele zenders niet hun budgetten bij elkaar zodat ze samen op een kleiner aantal zenders veel betere programma's kunnen maken? Ook hier is het antwoord: vrije-markteconomie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100