Kan Apple de iPhone 5 geschikt maken voor 4G (LTE) middels een iOS-update?

Schijnbaar is de iPhone 5 momenteel niet compatibel met het frequentiegebied (800 MHz) waar KPN en andere Europese ISPs voor hebben gekozen.

Is dat een hardware-probleem of een softwareprobleem dat Apple kan fixen met een iOS update?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De iPhone 5 is geschikt voor de LTE-banden 1, 3, 5, 13 en 25. In de praktijk komt dit neer op de frequenties 2100, 1800, 850, 700c en 1900 MHz. De GSM-versie van de iPhone 5 die internationaal (dus buiten de VS) wordt verkocht ondersteunt de LTE-banden 1, 3 en 5 en dus de frequenties 2100, 1800 en 850MHz. Uit uitspraken van de operators is op te maken dat ze 4G-diensten willen aanbieden op de frequenties 800MHz en 1800MHz. De iPhone 4S en eerdere modellen zijn niet geschikt voor wereldwijd gebruikte 4G-netwerken. In Europa is de 1800-band uitgegroeid tot de Europese standaard voor 4G/LTE.

T-Mobile
T-Mobile zegt een leidende positie in de 1800-band te hebben verworven, waardoor ze de maximale 4G-snelheid aan hun klanten kunnen aanbieden.
T-Mobile heeft drie frequenties in de 900-band, zes in de 1800-band en vijf in de 2600-band binnengehaald.

KPN meldt dat ze ook een zeer aantrekkelijke combinatie van frequentievergunningen voor de Nederlandse markt hebben verworven, voor een bedrag van 1.352 miljoen euro. “Halverwege 2013 zal ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking gebruik kunnen maken van deze nieuwe dienst”, schrijft KPN. Landelijke dekking wordt pas in de tweede helft van 2014 verwacht.

Vodafone kan haar klanten vanaf zomer 2013 op grote schaal internet via 4G aanbieden.

Tele2 is een nieuwkomer als netwerkbeheerder. Door het winnen van twee licenties kan Tele2 een eigen mobiel netwerk gaan optuigen. “Nederland gaat profiteren van sneller mobiel internet tegen lagere prijzen” belooft de nieuwe provider. Tele2 heeft twee licenties gewonnen in de 800 MHz-band, een frequentie die de iPhone niet ondersteunt.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, dus alleen T-Mobile heeft een iPhone-compatible frequentie in de wacht gesleept? Op http://www.kpn.com/prive/4G.htm valt te lezen dat KPN alleen de 800 MHz band in handen heeft.