Gebruikt een smartphone met hoofdtelefoon meer energie dan zonder hoofdtelefoon?

Ik voer een discussie met een collega over de stelling dat het energieverbruik van een smartphone hoger wordt, zodra je een hoofdtelefoon aansluit.

Het argument voor is dat de hoofdtelefoon in beweging moet worden gebracht en dus energie kost.

Het argument tegen is dat de smartphone geen flauw idee heeft dat er een hoofdtelefoon is aangesloten en gewoon altijd een signaal aan de uitgang afgeeft.

paulus811
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen hoofdelefoon op de versterker is aangesloten dan is de interne speaker op dezelfde versterker aangesloten. Een versterker waar helemaal geen speaker is aangesloten "weet" trouwens heel goed dat er geen stroom geleverd hoeft te worden aan de uitgang, hij gebruikt dan ook zeer zeker minder energie dan een belaste versterker.
Hoe laagohmiger de speaker, hoe meer stroom de eindtrap van de versterker gaat leveren, dus meer energie.

Het beste antwoord

Een hoofdtelefoon is als het ware een mini luidspreker en verbruikt met als de boxen van hifi installatie energie.
De versterker levert vermogen aan die luidsprekers en verbruikt dus meer, hoe klein die ook zijn.
Een hifi installatie verbruikt ook meer naarmate het geluid hoger staat, uw smartphone ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De interne speaker van de smartphone gaat uit, dat bespaart juist weer wat energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar het vermogen van een headphone is hoger dan van de interne speaker.
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb de smartphonen even als voorbeeld genomen, maar het zou net zo goed een normale hifi versterker kunnen zijn (zonder interne speaker). Wat ik uit jullie antwoorden begrijp is dat het verbruik van de versterker toeneemt zodra je er luidsprekers of een hoofdtelefoon op aan sluit. + voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, u heeft het helemaal begrepen.
Ook dat het verbruik stijgt met het volume.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vermogen van een hoofdtelefoon hoeft helemaal niet hoger te zijn dan een interne speaker. Het rendement is doorgaans wel veel beter zodat met minder vermogen reeds voldoende geluid gegeven wordt. Het maximale vermogen kan wel hoger zijn dan dat van een intern speakertje, maar dan maakt hij ook veel meer geluid dan het maximum van het speakertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus811: in jouw vraag wordt alleen specifiek gesproken over een smartphone, als je er versterkers in het algemeen bij wilt betrekken zou je dat eigenlijk ook duidelijk in de vraag moeten uitbreiden, zo verborgen in de reacties op een antwoord geeft een nogal onduidelijke verschijdenheid aan antwoorden op de originele vraag.
paulus811
11 jaar geleden
Koosknip, jouw laatste reactie klopt, maar ik heb geen rekening gehouden met de interne speaker waar jij (terecht) in je antwoord mee kwam. En wat me boeit is of het wel of niet aansluiten van een passief iets (speaker of hoofdtelefoon) leidt tot een hoger verbruik. Ik heb 'smartphone' genoemd, omdat tegenwoordig iedereen zo'n ding lijkt te hebben en het al dan niet verbruiken van energie op een smartphone duidelijker is waar te nemen dan op een 220 volt versterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Algemeen geldt voor een versterker: het voorversterker gedeelte gebruikt altijd vrijwel evenveel energie, met of zonder geluid, alleen het wisselspanningsniveau wordt opgevoerd.
De eindtrap daarentegen moet een wisselstroom leveren aan de luidsprekerspoel, die afhankelijk is van de hoogte van de uitgangsspanning en de weerstand van de spoel.
Hierbij geldt de wet van Ohm, (ook voor wisselspanning die de geluidsgolven volgen) dus de wisselstroom die geleverd wordt is omgekeerd evenredig met de weerstand van de spoel.
Geen aangesloten speaker = zeer hoge weerstand dus zeer weinig stroom, lage weerstand = veel stroom dus veel energie (vermogen).
Bij verlaging van volume zal de wisselspanning minder hoog zijn zodat dan bij belaste uitgang minder stroom loopt zodat minder energie nodig is. Bij onbelaste uitgang zal er sowieso zeer weinig stroom lopen, hierbij maakt het niet uit of er veel of weinig wisselspanning op de uitgang staat, er wordt dan geen energie afgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@koosknip, sorry maar die uitleg is niet juist.
De weerstand zoals u die noemt is eigenlijk de impedantie maar tot daar.
Die impedantie blijft gelijk onafhankelijk van de sturing.
Het is namelijk zo dat de eindtrap een hogere spanning zal uitsturen bij hoger volume en daar door meer stroom zal leveren.
U (spanning in Volt) = I (stroom in Ampère x R (weerstand in Ohm).
Uit deze formule kan u zien dat de stroom zal stijgen bij gelijke weerstand en hogere spanning.
paulus811
11 jaar geleden
dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Als je een hoofdelefoon op een smartphone aansluit dan wordt de interne speaker uitgeschakelt. De energie van de versterker van de telefoon wordt dus van de ene naar de andere speaker overgezet.
Het verbruik blijft ongeveer gelijk, bij een hoofdtelefoon wordt de energie wat efficiënter op het oor overgebracht. Als je daarom het volume lager zet dan zal het energiegebruik zelfs iets lager worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
+. Ik snap je betoog en ik snap ook dat het verbruik omlaag gaat als je het volume lager zet. Dat van de interne speaker had ik nog niet bedacht, maar als ik je antwoord goed begrijp wordt er meer energie verbruikt zodra je een hoofdtelefoon aan een smartphone koppelt. Stel even dat er geen interne speaker in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een smartphone zonder interne speaker bestaat niet, dan zou je hem zonder hoofdtelefoon niet als telefoon kunnen gebruiken omdat hij geen geluid kan geven.
Verdernegrijp je me verkeerd, ik stel dat het verbruik gelijk blijft of lager wordt.
paulus811
11 jaar geleden
Zoals ik in mijn reactie hierboven zet, ik heb een smartphone als voorbeeld genomen. Mijn eerste Ipod Touch had geen interne speaker, maar wel een aansluiting voor hoofdtelefoon uiteraard. En ik weet dat een Ipod geen smartphone is.