Ik heb een telefoon gevonden op straat. Hoe vind ik de eigenaar van de telefoon terug als ik geen pincode van de simkaart heb?

Ik heb een mobieletelefoon op straat gevonden. Nu heb ik geprobeerd om deze telefoon op te laden, maar dat gaat niet. Ook heb ik geprobeerd om de simkaart in mijn eigen telefoon te doen. Er moet echter alleen een pincode ingevoerd worden. Deze heb ik uiteraard niet.
Hoe vind ik de eigenaar van de mobiele telefoon terug?

11 jaar geleden
35K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Een plus, al was het maar voor de moeite die je neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een iphone 3G is en er zat een donker rubber hoesje omheen dan is ie van mijn zus, ze is hem volgens mij vorige week of die week daarvoor kwijtgeraakt tussen eindhoven/veldhoven/gelderop.
Delano123
11 jaar geleden
Nee ik heb hem gevonden in Utrecht. En het is een Samsung Galaxy

Antwoorden (6)

Ga met de telefoon naar de gemeente of politie.
In principe zijn gevonden voorwerpen een zaak van de gemeente, die het in sommige gevallen heeft gedelegeerd aan de politie. Ga dus naar je gemeente, en vraag daar waar je de telefoon moet inleveren, bij hun of bij de politie.

Toegevoegd na 4 uur:
Als toevoeging:
Als je naar de politie gaat hoef je de telefoon daar niet achter te laten!!! Je maakt er melding van dat je hem hebt gevonden en daarna heb je GEEN afgifte plicht.
Dus je mag hem gewoon thuis bewaren, tot er misschien ooit iemand hem komt ophalen. Als er na een jaar niemand is geweest, dan mag je hem houden.

Ik weet dat er in mijn antwoord 'inleveren' stond, dus bij deze wil ik dat graag even verbeteren naar 'aangeven'. Je mag als je dat wil de telefoon thuis bewaren daarna.

Tot het melden van een gevonden voorwerp ben je wettelijk verplicht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een kleine aanvullig hierop: vaak is het mogelijk om via internet een gevonden voorwerp aan te geven bij de politie. Je hoeft dus de deur niet uit hiervoor, en kan het gevonden voorwerp thuis bewaren, als je wil. Voor de regels hieromtrent verwijs ik naar de gegeven link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle minnen, maar de info komt gewoon van de site van de politie (die ik als bron heb bijgevoegd) en het lijkt mij dat de politie wel weet waar ze het over hebben hè... @Tacuma: Bedankt, dat is een goede aanvulling :-) En erg handig dat het via internet kan. Thuis bewaren mocht trouwens altijd al, al voor de komst van het internet. En nog steeds mag je ook als je de aangifte gewoon in eigen persoon bij gemeente/politie doet, het voorwerp weer mee naar huis nemen en thuis bewaren. Maar internet is natuurlijk wel super makkelijk :D @Sanzoo: In mijn woonplaats wordt je door de politie gewoon naar het gemeentehuis gestuurd met je gevonden voorwerpen. Lees de site van de politie er ook maar eens op na, het is in den beginne een taak van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+ van mij, voor de niet gemotiveerde minnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Marion61 ;-)
Het zullen wel mensen geweest zijn die iets tegen de politie hebben of zo, die hebben lopen minnen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het ook gemind, geloof er geen donder van dat de politie er ook maar iets mee doet. Ik gok zo dat ze hem bewaren totdat de eigenaar hem op komt halen en hem anders na zoveel tijd vernietigen. Voor de rest zal de informatie prima zijn. Ik zou zelf echter proberen te kijken in de nummeropslag van de telefoon, kan zelfs zonder SIM* (wel ff opladen). Als je daar een nummer uit haalt heb je een veel betere kans dat hij bij de eigenaar terecht komt. Overigens zou het wel een leuk onderzoek zijn, geef een handjevol "vermiste" mobiels waarvan de eigenaar te traceren is aan een aantal gemeentes/politie bureaus en kijk eens hoeveel er terug komen. *Natuurlijk zijn er ook mensen/telefoons die alles op de SIM hebben maar de kans is groot dat er wel minstens 1 nummer in de telefoon zelf staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, das jou mening, MrTomaat, mijn mening en ervaring is dat politiebureaus en gemeentes hun werk goed doen, maar dat zal best per regio verschillen natuurlijk. Maar nogmaals, als je hem bij de politie aangeeft heb je GEEN afgifte plicht. Je kunt dus bij de politie zeggen dat je hem hebt gevonden, en vervolgens de mobiel thuis houden. Dat scheelt je alleen even de tijd van het contact opnemen met de politie (of gemeente). En als de eigenaar nou daar zijn vermissing heeft gemeld, dan kan hij hem bij jou ophalen. Er staat duidelijk in de link dat er GEEN afgifte plicht is (behalve voor staatseigendommen als paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen) en enkel een aangifteplicht. (dus dat je de politie meld dat je het gevonden hebt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens bedankt MrTomaat dat je je minnetje toelicht en niet anoniem mint, dat waardeer ik :-)
Misschien ook nog een bruikbare site in de zoektocht naar de rechtmatige eigenaar:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijke mensen, ze zijn er nog!

Op de simkaart staat als het goed is een logo, of een hint naar de provider. Wanneer je de telefoon bij de provider inlevert, weet ik zeker dat deze bij de eigenaar terugkomt.

De politie neemt dergelijke zaken slechts in bewaring, en ik vrees dat daar verder niets actiefs vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
breng de mobiel naar de politie! daar kan de eigenaar van de mobiel de mobiel opkomen halen, of de politie kan uitvinden van wie de mobiel is! succes:D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt proberen je eigen simkaart er in te stoppen en dan kijken of de eigenaar contacten op zijn/haar telefoon zelf heeft opgeslagen en hem/haar dan op te bellen.

En anders is mijn advies net als dat van iedereen hierboven, doe een melding bij de politie of bel de provider op. Als het een telefoon met een abonnement is kan de provider de eigenaar zeker terug vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.Simkaart eruit halen
2.Sim nummer noteren
3.De provider van simkaart opbellen, nummer doorgeven en vragen om eigenaar te emailen
Werkt! Zojuist HollandsNieuwe gebeld en die werken prima mee.