kan je echt kanker krijgen van de straling van je telefoon?

daar ben ik nogal bang voor omdat ik m'n mobiel altijd bewaar in m'n zak en ze zeggen dat je dat dan kunt krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een mobiel die alleen op standby staat, straalt NIET.

De zender van de mobiel is namelijk een echte accuvreter. Kijk maar naar het verschil tussen spreektijd (vrij kort) en standbytijd (veel, veel langer). Dat verschil komt doordat in standby de stroomvretende zender wordt uitgeschakeld.

Je kunt je mobiel dus zonder enig probleem altijd bij je hebben, je kunt hem zelfs onder je kussen leggen als je slaapt (zou ik niet fijn vinden, maar dat heeft niets met de (niet-aanwezige) straling te maken).

ALLEEN als je belt of SMS-t straalt je telefoon. En ook dan nog zo weinig mogelijk, nét genoeg om de dichtstbijzijnde zendmast te kunnen bereiken - ook dat weer om de accu zo veel mogelijk te sparen.

Of die straling kanker zou kunnen veroorzaken, daarover verschillen de meningen. Tot nu toe zijn er geen aanwijzingen dat dat zo is.

Mocht je er toch bang voor zijn, dan kun je het beste telefoneren via een "oortje" aan een snoertje. Dan hoef je je telefoon tijdens het telefoneren niet direct naast je hoofd te houden, zodat je hersenen minder straling krijgen.

Maar zolang jij niet telefoneert, kun je je telefoon gerust in je broekzak of je borstzak doen, of hem aan je broek clippen, of wat dan ook - op dat moment komt er namelijk geen enkele straling vanaf.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is tegenwoordig toch niet helemaal waar dat een telefoon niet straalt als ie in standby staat. Daar de huidige telefoons allemaal over een internet aansluiting beschikken en die ook gebruikt word is de telefoon continu bezig met data te verzenden om je email facebook twitter weerbericht whatsapp of wat dan ook bij te werken. Vandaar dat de huidige telefoon ook maar een dag accutijd heeft. Dus de moderne telefoon straalt ook in standby.
Iedereen draagt zijn/haar mobieltje in zijn/haar broekzak, en nog nooit heeft iemand daar kanker van gekregen. Er zijn mensen die beweren dat je kanker kunt krijgen van straling van een mobiele telefoon, maar dit is niet wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit in je broekzak doen als je mannelijkheid je lief is.
Er is een sterke toename bij jongemannen van teelbalkanker geconstateerd. Doe daarom uit voorzorg je mobiel in een tas. Bel er zo weinig mogelijk mee. Op het meest intense moment straalt je mobiel tien miljoen microwatt. Een elektrosensitieve persoon kan al last hebben van 1 microwatt.
Goede websites om raad te plegen zijn: www.stopumts.nl;www.milieuziektes.nl;www.stralendkind.nl;www.burgerministerievoorstralingsbescherming.nl

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook artikel Straling, digitale asbest van de toekomst? op www.burgerministerievoorstralingsbescherming.nl