Is het mogelijk, zo ja schadelijk voor mijn iphone 4 ios 5.1, om hem te downgraden naar 5.0.1 zodat ik deze untethered kan jailbreaken met Absinthe?

Is dit überhaubt te doen voor iemand die niet meer van iphones weet dan een gemiddeld persoon?

En zo ja, welke voordelen en nadelen heeft dit voor mijn iphone?

Hij is verzekerd bij KPN en ik heb nog garantie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Schadelijk is het in ieder geval niet, maar:

Toen jij nog op firmware iOS 5.0.1 zat of of eerder zal je wel een SHSH save moeten hebbben opgeslagen van je telefoon, had je dit niet dan kan je waarschijnlijk ook niet meer downgraden. Nou vraag je je misschien af dat pluk ik toch gewoon een SHSH save van internet af? Nee dat gaat niet, elk SHSH save is speciaal en anders aan elke apparaat. Dus conclusie: heb je vroeger nooit een SHSH save gemaakt van je iPhone? dan kun je hem op dit moment ook niet downgrade.

Dus zorg er nu voor dat je een SHSH save met Tiny Umbrella maakt dan ben je voortaan in de toekomst van dit probleem af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is inderdaad niet schadelijk. iOS is software op de telefoon. De hardware wordt bij een up- of downgrade niet veranderd (je schroeft de telefoon niet open). Mocht er iets misgaan, dan kun je dus heel simpel via iTunes de nieuwste versie van iOS er weer terug op zetten. Even je back-up via iTunes terugzetten en je hebt je oude telefoon weer terug. Experimenteren kan dus veilig.

Hier boven wordt de 'SHSH Save' genoemd. Dit is inderdaad een apart verhaal. Je kunt het zien als een stukje software op de telefoon, die nooit aangepast kan worden.

In elke update van iOS, wordt de 'baseband' veranderd. Is deze eenmaal veranderd, kun je hem niet meer terugdraaien door simpelweg iOS 5.0.1 erop te zetten. Dit is een soort beveiliging om downgraden te voorkomen. Het kleine stukje wordt permanent overgeschreven en is alleen toegankelijk voor een nieuwe update van iOS.

Het is mogelijk om dit kleine stukje van tevoren te bewaren, om hem op een later tijdstip er weer terug op te zetten. Hij bewaart dan jouw specifieke stukje software voor jouw telefoon. Dit heb je niet gedaan (kon je ook niet weten uiteraard), dus wordt downgraden lastig (maar volgens mij wel mogelijk, al zou ik niet weten hoe).

Om meer te weten te komen over een jailbreak en wat de mogelijkheden zijn, zou ik een kijkje nemen op het forum van iPhoneclub.nl:

http://forum.iculture.nl/f14/jailbreak-unlock/f65/jailbreak/

Succes!