Is het slecht om de oplader van een andere telefoon te gebruiken?

Ik heb een galaxy s2 maar mn oplader is stuk, ik gebruik nu die van mn blackberry. Is dt slecht?

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar kan t niet dat er teveel stroom ofzo door de oplader komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Tegenwoordig hebben bijna alle telefoons een mini USB-aansluiting.
De voedingsspanning is daarop altijd 5V.
Als het stekkertje past dan kan je zonder problemen elke oplader gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
mini = micro

Toegevoegd na 36 minuten:
Er kan niet teveel stroom uit de oplader komen: de telefoon regelt zelf hoeveel stroom er uit de 5V voeding getrokken wordt.
In theorie zou het kunnen dat de oplader minder stroom kan leveren dan de telefoon wil trekken, maar dan zakt de spanning van 5V wat in elkaar en zal het opladen wat langer duren.
De oplader wordt dan wat warmer, maar die is dan ook weer tegen overbelasting beveiligd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn batterij staat 3.7 V
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De batterij is 3,6V maar de elektronica in de telefoon zélf regelt de stroomvoorziening op een manier die voor jouw batterij geschikt is.
Als de lader maar 3,6V zou afgeven kon er geen stroom naar een 3,6V accu lopen, daar is altijd een spanningsverschil voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Koosknip. De moderne telefoon batterij is echt 3,7 volt. Is dan ook een LION polymeer batterij ipv NIMh batterijen (3*1,2). Je uitleg over benodigde spanning om te kunnen laden is helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ook op de batterij van mijn HTC staat 3,7V - ik heb er eigenlijk nooit precies op gelet.
Het doet verder weinig af van de validiteit van mijn antwoord en reactie (met foute 3,6V).
Toch bedankt voor de correctie, ik leer elke dag weer bij!

Andere antwoorden (3)

Het is allebei MicroUSB, dus dat kan geen kwaad!
bamibal
12 jaar geleden
Nee dat kan gewoon
P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou daar mee oppassen, als de stekker past is het niet automatisch goed. Altijd de spanning en stroom controleren Spanning moet het zelfde (+/- 0,5 volt) , de stroom van de adapter mag iets hoger of lager zijn, (bij veel te laag zal het opladen te lang duren) . Let ook op of de +/- hetzelfde is. Voor mini-usb is het idd meestal universeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij tegenwoordige telefoons zit de laadstroomregeling altijd in de telefoon zelf, die zal er dus voor jou op passen.
De voedingsspanning is de laatste jaren gestandaardiseerd op 5V, zelfs bij telefoons met afwijkende stekkertjes zoals bv. Nokia.
De 5V voedingsspanning mag inderdaad 10% afwijken zonder problemen op te leveren.