warm worden van telefoon gevaarlijk?

Mijn sony ericsson xperia arc wordt meestal als ik spelletjes speel, maar ook bij normaal gebruik vrij warm, tot vrij heet.. Is dit gevaarlijk? Vooral de bovenkant wordt warm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Wanneer je de telefoon langdurig gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je een gesprek voert, de accu oplaadt, op het web surft, navigatiesoftware gebruikt of spelletjes speelt, kan de telefoon warm tot heet worden. In de meeste gevallen is dit normaal en hoef dit daarom niet als gevaarlijk worden beschouwd.

Mocht het zo heet worden dat je je telefoon niet meer vast kan houden, kan het waarschijnlijk aan je accu liggen. De accu heeft een ingebouwd regelsysteem, dat de accu moet beschermen tegen te ver ontladen. Dit regelsysteem zal dan waarschijnlijk niet goed werken en moet er een nieuwe accu in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen als er sprake is van een falend ontwerp of van slechte (Chinese) namaakbatterijen (waarbij een ingebouwde beveiliging in de batterij ontbreekt) zal dat gevaarlijk kunnen zijn. (Brand of ontploffing van de accu.)

Het eerste (slecht ontwerp product) is moeilijk na te gaan, anders dan door bijv. te googlen of anderen er ook al problemen mee hebben gehad (met hetzelfde product).
Het tweede kan je voorkomen door alleen originele accu's danwel batterijen van een gerenommeerd merk te kopen.

Wat wel veel voorkomt is dat 't apparaat gewoon stuk gaat door hitte - zoals gebroken geleidende baantjes op het moederbord van een Microsoft Xbox (met de beruchte Red Ring of Death).

Maar het zal qua gevaar voor de gezondheid niet zo'n vaart niet lopen - i.p.v. een accu van $65 voor mijn Panasonic, koop ik gewoon eentje van $15 op dealextreme.com uit Hongkong. De kans dat mensen gewond raken is astronomisch klein, zo is gebleken. De kans dat je neerstort als je in een vliegtuig zit is volgens mij groter. De kans dat je omkomt door een inslaande meteoride is dan ook groter (er even van uit gaande dat we binnen de komende +/- 75 nog niet de middelen zullen hebben om een grote meteoride van baan te doen veranderen).

Er zijn dus wel gevallen bekend van brandblaren van hete laptops die men op schoot had, en enkele gewonden door ontploffende accu's, maar da's op een 'paar handen' te tellen.