Om ''s nachts geen schadelijke straling te hebben zet ik mijn IPhone altijd uit. Bereik ik hetzelfde effect door de vliegtuigmodus op aan te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Ja, in vliegtuigmodus zendt je telefoon geen gsm, bluetooth, wifi straling uit.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zet hem altijd op vliegtuigmodus, geen idee of dat ook echt helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Leuk om te weten - maar wat is nu jouw antwoord op de vraag?
Vliegtuigmodus is bedoeld om je toestel in een vliegtuig te mogen gebruiken. In een vliegtuig mag je geen straling uitzenden - dus dat betekent automatisch, dat jouw iPhone in vliegtuigmodus geen straling uitzendt.

Aan de andere kant - een mobiel zendt ook normaal gesproken geen straling uit. Het is dus helemaal niet nodig, je toestel uit te zetten, of in vliegtuigmodus te zetten.

Ik heb het bij mijn toestel eens gecontroleerd. Als ik mijn toestel ongebruikt neerleg, maar het staat wel gewoon aan, dan zendt hij elke vier uur ongeveer drie of vier seconden lang wat straling uit. De rest van de tijd komt er geen straling vanaf.

(Ik heb het later nagevraagd aan een kenner. Die vertelde me dat mijn resultaat, eens in de vier uur, heel gebruikelijk is. Het wil wel eens wat verschillen, afhankelijk van je toestel en je provider, maar eens per paar uur is heel normaal.)

Dat een mobiel apparaat bijna nooit straling uitzendt, is eigenlijk heel logisch. De grootste stroomvreter van een mobiel is namelijk de zender. Omdat fabrikanten onder andere concurreren op de levensduur van de accu, zorgen ze ervoor dat het toestel zo min mogelijk stroom verbruikt. Door de grootste stroomverbruiker (de zender) uit te zetten, bereiken ze dat doel.

Kortom, als jij je iPhone gewoon naast je bed legt, zul je geen last hebben van straling - behalve twee keer een kort pulsje van een paar seconden. Maar als je daar bang voor bent, zou je nooit meer mogen telefoneren en internetten, want daaraan spendeer je heel wat meer dan die paar seconden.

Mocht je toch bang zijn, dan gewoon uitzetten, op vliegtuigmodus zetten, of dat ding in een andere kamer leggen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar komt dus nog bij dat GSM telefoons uberhaupt geen ioniserende straling uitzenden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet niet wat je met 'digitaal gepulst' bedoelt. Maar dat maakt voor de vraag niet uit. Een toestel dat 's nachts naast je bed ligt, straalt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt blijkbaar van http://www.stopumts.nl/doc.php/Veel%20gestelde%20vragen/27 Ene Van Gils (beweert docent natuurkunde en wiskunde te zijn) heeft blijkbaar een verhaal gepubliceerd over hoe pulsen EM straling schadelijker zijn dan constante oid. Ik heb het document doorgelezen en ik kom stukken tegen die mij doen afvragen hoe die persoon zijn diploma gehaald heeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die website is van een club behoorlijk eenzijdig georiënteerde mensen. Gepulste straling is straling die om en om aan en uit wordt gezet. Die straling staat dus een deel van de tijd UIT. Wil hij nou serieus beweren dat straling die regelmatig UIT staat, gevaarlijker zou zijn dan straling die continue aan staat? Als de tandarts eens een röntgenfoto maakt, is dat ook een puls röntgenstraling. Zou mijn stralingsrisico kleiner worden wanneer ik het röntgenapparaat op mijn rug zou binden, en mijzelf continu (dus niet gepulst) röntgenstraling zou toedienen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd wat die persoon in dit document beweert... http://www.stralingsrisicos.nl/images/pdf/DE%20INVLOED%20VAN%20ELEKTROMAGNETISCHE%20STRALING%20OP%20DE%20MENS.pdf
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is dus niet wat men standaard onder "gepulst" verstaat. "Gepulst" betekent: aan en uit. Een blokgolf is continu, dus niet gepulst. Begrijp je waarom ik er zo'n hekel aan heb als de alternatieve hoek bestaande woorden gebruikt, en daar vervolgens een heel andere betekenis aan geeft? Het lijkt wel of ze *expres* zorgen voor zo veel mogelijk verwarring! Maar goed, het zou dus een blokgolf zijn. Dat klopt maar ten dele. De *draaggolf*, dus de eigenlijke frequentie die het mobieltje uitzendt en ontvangt, is heel gewoon een analoge, sinusvormige golf. De *modulatie* van die draaggolf is blokvormig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt met een negatieve flank die op de nul ligt. De alternatieve hoek mag van mij best bestaande woorden gebruiken. Graag zelfs! Het enige dat ik vraag, is of ze dan alsjeblieft niet de betekenis van die woorden willen veranderen. Dat geeft namelijk spraakverwarring. Als je een bestaand woord overneemt, neem dan ook de bestaande betekenis over. Als je een nieuwe betekenis wilt, bedenk daar dan ook een nieuw woord voor.
Cryofiel
12 jaar geleden
De draaggolf is geen blokgolf. De draaggolf is continu. Die gaat dus niet aan en uit. De draaggolf wordt *gemoduleerd* met een blokgolf. Als bijvoorbeeld eenvoudige fasemodulatie wordt gebruikt, verspringt de fase van de draaggolf voorwaarts bij een 1, en achterwaarts bij een 0. De golf die jouw mobiel uitzendt is echter continu - de fase verspringt weliswaar, maar van een gepulst signaal is geen sprake. Hoe kom je er trouwens bij dat ik elektronica, neurologie en milieukunde 'alternatief' zou noemen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Die verhalen ken ik. Ik weet ook hoe ze oorspronkelijk zijn ontstaan. Hierbij een korte geschiedenis. In Amerika wordt, veel meer dan hier, gebruik gemaakt van bovengrondse hoogspanningsleidingen. Een paar decennia geleden bleken mensen die onder zo'n hoogspanningsleiding woonden, duidelijk vaker ziek te zijn dan mensen die niet in de buurt van zo'n hoogspanningsleiding woonden. Dit kwam in de media. Op dat moment is de angst voor alles wat met "elektrische straling" te maken had, ontstaan. Al snel bleek dat er inderdaad meer ziektegevallen voorkwamen in de buurt van hoogspanningsleidingen - maar dat bleek ook het geval te zijn bij hoogspanningsleidingen die al vele jaren buiten gebruik waren. Kennelijk lag het gezondheidseffect niet aan de elektrische velden, maar aan iets anders. Helaas heeft deze bevinding de populaire pers nooit gehaald. Het zaaien van angst trok immers veel meer lezers. Men heeft natuurlijk ook onderzocht hoe het kwam dat mensen die in de buurt van een niet gebruikte hoogspanningsleiding toch vaker ziek werden. Dat bleek te liggen aan het wegverkeer. In Amerika liggen hoogspanningsleidingen vaak langs wegen. De gezondheidseffecten bleken niet aan de elektrische velden te liggen, maar aan de uitlaatgassen en het fijnstof. Maar zeker in het auto-georiënteerde Amerika was deze uitkomst niet populair. Dit resultaat werd dan ook doodgezwegen. Men geloofde liever in de nadelige effecten van elektrische velden, ook al bleken die effecten niet te bestaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Later breidde de angst zich uit naar alle elektronica. Mensen bleken ineens "stralingsziek" te kunnen worden, of "elektrosensitief" zoals jij het noemt. Voor deze gevoeligheid was geen verklaring. Daarom is onderzoek gedaan. Mensen die elektrosensitief waren, rapporteerden bijvoorbeeld misselijkheid en concentratieproblemen wanneer er een draadloze router werd gebruikt. In een proef werden deze mensen in de buurt van een draadloze router gezet. En inderdaad: binnen 15 tot 30 minuten voelden ze zich slecht. Het bleek daarbij echter niet uit te maken of de router aan stond of niet. Zelfs van een draadloze router waar ALLE elektronica uit was verwijderd - in feite dus een lege plastic doos - bleek een "elektrosensitief" persoon ziek te worden! Deze test is vaker uitgevoerd. In de ene variant werd een apparaat (een draadloze router, een DECT-telefoon, of een mobieltje) aangezet en uitgezet, en moest de "elektrosensitieve" persoon vertellen hoe hij zich voelde. In alle gevallen bleek dat de persoon zich slecht voelde wanneer hem werd verteld dat het apparaat aan stond, en dat hij zich beter voelde wanneer hem werd verteld dat het apparaat uit stond. Of het apparaat werkelijk aan of uit stond, had daarbij geen enkele invloed. In de andere variant moest de "elektrosensitieve" persoon vertellen of een krachtige draadloze router (of ander apparaat) aan of uit stond, gewoon door te kijken of hij zich goed of slecht voelde. Hij mocht zo lang de tijd nemen als hij wilde, desnoods vele uren lang. Ook hier slaagde niemand erin te vertellen of een apparaat aan of uit stond. Voor zover ik heb kunnen nagaan, gaven ALLE proeven ditzelfde resultaat. Voor mij zegt dit genoeg. Wat vind jij van deze resultaten?
Cryofiel
12 jaar geleden
Echt, je zou de allereerste zijn die zou kunnen laten zien dat hij straling kan voelen. Tip: test eerst jezelf, voordat je iemand zoekt die jou officieel kan testen.
Ja... Daar is het voor gemaakt.

Maar je vind het kennelijk geen probleem om overdag wel die schadelijke straling te hebben?