waarom worden blackberry's en iphones vaak niet mobieltje genoemd?

bijvoorbeeld 'ik pak mn iphone even'
of 'mijn blackberry is uitgevallen'
je zal ook niet snel horen 'mijn nokia e7 is gevallen'
of 'ik pak even mijn lg cookie'
waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte vergelijking, aangezien je bij de Lg en de Nokia meteen het type erbij noemt. Bij de Blackberry en de iPhone doe je dit in je voorbeeld niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik gewoon, e7 en cookie had gegeven als voorbeeld zou niemand snappen wat ik bedoel.

Antwoorden (3)

Om op te scheppen, te laten Merken dat je erbij hoort. Ik heb zelf ook een iPhone, maar zeg altijd telefoon. Ik haat het nl. als mensen dat zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een iphone en blackberry zijn onderhand echte namen geworden, dit waren de grondleggers van het concept. Een iphone is tegenwoordig geen mobieltje meer. Hetzelfde als tom tom, ze komen met een vernieuwend concept op een navigatiesysteem. En tegenwoordig is elk navigatiesysteem een tom tom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je heb gelijk ik ga voortaan zeggen, ik pak even m'n qwerty, en anders m'n droid:)
Maar eigenlijk 'pak mn cookie' of 'mn chat' dat is gewoon niet wat. ik pak mijn telefoon vind ik nooit klinken, en ik pak mijn GSM dat is meer Belgisch aan het worden, terwijl GSM toch echt de gangbare term was 15 jaar geleden ook in Nederland
Eigenlijk zijn de woorden telefoon en GSM uit aan het raken lijkt het. Ik pak mijn Samsung, ik pak mijn LG zou dan ook prima kunnen?!
Mijn iphone is soms wat opschepperig, maar wat wil je als je jarenlang 45 euro per maand moet betalen. Een Blackberry is eigenlijk geen gewone telefoon maar meer een office qwerty.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een nokia n97 mini en daar betaal ik 40 per maand voor, maar ik zeg gewoon mn mobile.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn Nokia's 'mn Nokia' genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, nokia is een 'merk' dan zou je toch ook mn apple en mn Research In Motion moeten zeggen