is bedreigen via whatsapp is dat strafbaar?

Hallo.
Ik kreeg een appje van een goede vriendin die mij vroeg of een jongen die haar lastig viel te slaan in de discotheek.
Ze gaf me zijn nummer en ik appte hem dat die een mogool was en dat ik hem zou slaan (zou het niet echt doen maar wou hem even bang maken)
Maar ik was niet de enigste die dat deed en hij is naar de politie gegaan ben ik nu strafbaar want hem niet gezegt dat ik hem ging vermoorden maar alleen slaan.
Doe zelf opleiding in het leger dus kan dat niet hebben zeg maar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Apps
11.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat voor straffen staan daar op?
bamibal
9 jaar geleden
Misschien had je daar eerder over moeten nadenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Doe zelf opleiding in het leger dus kan dat niet hebben zeg maar." Zoals bamibal zegt; dat had je je eerder moeten bedenken. "wou hem even bang maken" En dat maakt het oke? Ik maak me er eerlijk gezegd een beetje zorgen over dat je zo slecht nadenkt voordat je met geweld gaat dreigen - en wie weet heb je daarnaast ook gewoon echt losse handjes - terwijl je wordt opgeleid om mensen te doden.

Antwoorden (2)

Ja, dat is net zo strafbaar als bedreiging per bijvoorbeeld telefoon of postduif.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bovendien staat de bedreiging zwart-op-wit. Er is dus sterk bewijs dat jouw telefoon gebruikt is.
Nog niet dat jij zelf de schrijver van het bericht bent, maar je zult een heel goede smoes moeten verzinnen om je hier onderuit te kletsen.
Ja, je bent strafbaar.

Op deze website http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?818 vind je deze informatie:

"Ben ik strafbaar als ik voor de grap een dreigmail of sms verstuur?

Ja. Het bedreigen van anderen is strafbaar volgens het Wetboek van Strafrecht. Dus ook per e-mail of sms."

Voor een appje geldt dit (dus) ook.

In artikel 284 van het Wetboek van Strafrecht is dit te lezen:

"Artikel 284

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
2°. hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.
2. In het geval onder 2° omschreven wordt het misdrijf niet vervolgd dan op klacht van hem tegen wie het gepleegd is."

Een geldboete van de vierde categorie is maximaal €20.250 (artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht).
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ goed antwoord en duidelijke bron.