Gewhatsappt is het voltooid deelwoord.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bloggen, loungen, back-uppen, cashen … We gebruiken ze bijna dagelijks dit soort uit het Engels ‘geleende’ woorden. Je kunt het irritant vinden, maar de kans is groot dat ook jij je er af en toe schuldig aan maakt. Veel Engelse werkwoorden zijn namelijk zo ingeburgerd dat we ze als Nederlands beschouwen. Maar hoe zit het nu met de spelling? Gebruik je de Engelse of de Nederlandse regels?

Ook in mijn communicatie zijn deze Engelse leenwoorden goed vertegenwoordigd. Uiteraard zijn dit de gebruikelijke werkwoorden als e-mailen, inloggen en lunchen (ja, dit zijn uit het Engels geleende woorden), maar van werkwoorden als ‘fixen’ en ‘whatsappen’ ben ik ook niet vies. ‘Ik whatsapp je straks nog wel even!’ hoor ik mezelf bijna wekelijks zeggen. Of ik whatsapp iemand dat ik ga whatsappen. (Volg je het nog?) In het laatste geval vraagt zo’n Engels leenwoord toch wat meer aandacht, want wat is de juiste schrijfwijze? ‘Ik whatsapp’ en ‘wij whatsappen’ is voor de meesten geen probleem. Lastiger wordt het wanneer we de verleden tijd gaan gebruiken. Dus: ik heb je gisteren gewhatsappt. Klopt dit? Is het ‘gewhatsappt’ of moet het ‘gewhatsapped’ zijn?

Het juiste antwoord is: ‘gewhatsappt’. We gebruiken voor deze Engelse werkwoorden namelijk de Nederlandse regels. Misschien zegt je gevoel dat het ‘gewhatsapped’ moet zijn, omdat dit meer Engels lijkt. Hoewel beide versies naar mijn mening niet in aanmerking komen voor de schoonheidsprijs, is de schrijfwijze volgens onze Nederlandse spellingregels toch echt ‘gewhatsappt’. Ik leg het uit. Het werkwoord ‘’gewhatsappt’ is wat we noemen een ‘voltooid deelwoord’. Ken je de regel voltooid deelwoord = GE + [STAM] + T of D nog?

Laten we het werkwoord ‘whatsappen’ invullen: ge + [whatsapp] + t. Wanneer eindigt nu het voltooid deelwoord op een -t of juist een -d, vraag je je misschien af? Om te bepalen of een werkwoord een d- of een t-werkwoord is, kijken we naar de laatste letter van de stam (whatsapp). Als deze eindigt op t, h, f, c, k, s of p ( ’t kofschip, tegenwoordig ook wel kofschiptaxietje), dan is het een t-werkwoord. Alle andere werkwoorden zijn d-werkwoorden. ‘Whatsapp’ eindigt op een p en deze letter zit in ‘t kofschip, dus het is: gewhatsappt. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel, maar in de meeste gevallen gaat het goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt veel tijd om dit lange uitleg te schrijven!
Ivana
10 jaar geleden
Crea, dikke plus en aanvulling van mijn kant:
Leuk om deze site over Nederlandse taal eens door te lezen. Hier een gedeelte van de afdeling BLOG: http://papierispasse.nl/blogs/engelse-woorden-het-nederlands
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Ivana, geweldige site inderdaad, alles wordt helder, maar nuchter uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg bedankt Crea!
WimNobel
10 jaar geleden
"Als deze eindigt op t, h, f, c, k, s of p (...), dan is het een t-werkwoord." Dat klopt niet; het moet zijn t, f, k, s, p of ch. En eventueel de x. De ch moet dus als één letter beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Crea!