Kan mijn zoon van 17 jaar een gsm abonnement afsluiten met zijn eigen bankrekeningnummer en los toestemming van ouders?

Mijn zoon verdient geld met zijn BBL opleiding en wil een gsm abonnement afsluiten. Wij willen dat hij dat van zijn eigen bankrekening laat afhalen. Weet iemand of dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (4)

Dit is mogelijk. Alleen heb je misschien wel toestemming van de ouders nodig om het abonnement af te sluiten. Weet niet of dat tot 16 of 18 jaar is maar dat kunnen ze op de helpdesk van de telefoonprovider vast vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Algemene Voorwaarden van KPN (een heel grote provider, zoals bekend) niet. Die sluiten geen overeenkomst af als iemand handelingsonbekwaam. Een minderjarige is wettelijk handelingsonbekwaam.

Zelfs als zou je een provider vinden die wel abonnementen afsluit met minderjarigen, dan nog draaien jullie als ouders op voor eventuele schulden.

Toegevoegd na 3 minuten:
KPN biedt overigens wel een bijzondere service (die normaliter geld kost):
"Hebben je ouders of verzorgers een contract voor mobiele telefonie bij KPN voor je afgesloten toen je minderjarig was? En wil je het contract overnemen nu je 18 jaar bent geworden? Dat kan gratis door een contractovername aan te vragen."
11 jaar geleden
Mijn zoon was 12 toen hij een nieuw abonnement kreeg van Telfort. Ik heb alles op mijn rekening geregeld en toen kwam ik erachter dat ik bijna zonder enige moeite via de website zijn rekeningnummer kon invullen. Hij heeft dus een abonnement op mijn naam maar het geld gaat van zijn rekeningnummer af.

Wel goede afspraken maken, je zoon zal niet de eerste zijn die opeens voor honderden euro's gaat verbellen! Verder hoorde ik laatst van een meisje wiens telefoon in Spanje gestolen was en ze kon hem pas na een dag blokkeren: gevolg een rekening van 9000 euro. Gewoon al die tijd een hele dure telefoonlijn laten bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het is inderdaad zeer eenvoudig om een bankrekeningnummer te combineren met een andere naam; als het bankrekeningnummer voldoet aan de 11-proef en als het saldo toereikend is zal er geen haan naar kraaien omdat er geen naam-nummercontrole op bankrekeningen plaatsvindt. Anders zou het worden als je een rekening zou hebben gehad bij de voormalige Postbank (nu onderdeel van ING). Daar worden betalingsopdrachten afgekeurd als een Postbanknummer niet hoort bij de naam waaraan het gekoppeld wordt. (Behalve natuurlijk als je dezelfde voorletter hebt, want dat valt er bij de controle niet uit).
Je moet als ouder het abonnement afsluiten tenzij je kinderen 18 jaar of ouder zijn, wel kun je na het ingaan van het abonnement het rekening nummer aanpassen zodat je kinderen deze verantwoordelijkheidsgevoel gaan krijgen, wel blijf jezelf als contractant aansprakelijk aangezien u de afnemer bent