Wat is het verschil tussen een racefiets en een tourfiets?

Ik kocht vorig jaar een nieuwe buitenband en de fietsenmaker zei dat het een toerfiets maat is en geen racefiets maat. Je ziet alleen maar een paar centimeter verschil. Als dat het enige is...

Toegevoegd na 12 minuten:
Is het eigenlijk tourfoets of toerfiets - hoe spel je dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Een toerfiets of trekkingfiets is een fiets die speciaal ontworpen of aangepast is om fietsvakanties te maken. Het belangrijkste verschil tussen een toerfiets en een gewone stadsfiets of racefiets is dat er meer bagage kan worden meegedragen. Andere veelvoorkomende verschillen zijn bijvoorbeeld een steviger frame, extra versnellingen en meerdere bidonhouders. Sommige fietsen hierin worden ook wel een randonneur genoemd, een verwijzing naar een bepaalde langeafstandsfietser: de randonneur.

Wielen door de extra bagage en strengere eisen aan betrouwbaarheid hebben toerfietsen vaak robuuste naven en stevige velgen. De meeste toerfietsen hebben velgen in de standaardmaat van 622 mm doorsnede (28"), net als racefietsen. De breedte van de velg is echter veel groter dan bij een racefiets, en ook de buitenbanden zijn een stuk dikker. De binnenbanden zijn meestal voorzien van een Presta-ventiel, ook bekend als Frans ventiel.

Recentelijk brengen meer en meer fabrikanten ook modellen uit met velgen van 559 mm (26"), die vaak onder mountainbikes gebruikt worden. De voor- en nadelen met betrekking tot (rol)weerstand en comfort tussen deze wielmaten zijn onderwerp van discussie, maar door het relatief kleine verschil in afmeting ontlopen ze elkaar in de praktijk niet veel. Van groter belang is de beschikbaarheid onderweg van de juiste onderdelen zoals binnen- en buitenbanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had ik toch een goed beeld in mijn hoofd: dat neit slechts de wielmaat bepalend is. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Een racefiets is om snel relatief korte afstanden te fietsen, een tourfiets is meer om comfortabel lange afstanden te fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind je 200km kort? want die afstanden worden op een racefiets gereden.