Waarom gebruikt men in het wielrennen geen ligfietsen?

In het wielrennen zie je dat ze alle mogelijke verbeteringen aanbrengen aan de fietsen om een fiets zo snel mogelijk te maken. Maar waarom voeren ze dan niet de veel interessantere verbetering door die een ligfietst biedt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De vedetten zitten natuurlijk nog steeds op een UCI-goedgekeurde fiets. Een vedettestatus spreekt velen aan, wielertoeristen willen gelijkaardig materiaal en geen "rare" fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ten eerste zijn er natuurllijk regelementen die de maximale verschillen aangeven!

Ten tweede los daar van zijn er bepaalde elementen die gewoon niet gaan werken zoals massasprints het peleton in achtervolging door smalle straten en krappe bochten of de afdaling im een lang lint!

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals ik al dacht word ik meteen "overvallen" door reacties van ligfietsers! Dus even wat specifieker; ik vind ligfietsen niet stom en ja je kan er wedstrijden mee rijden! Ook zijn ze heel wendbaar.... Feit blijft dat profesionele wielersport op een zitfiets (of bukfiets zoals ligfietsers dat smalend noemen) wordt bedreven. Dit komt toch voornamelijk door het wedstrijdelement, gevaar en beleving.

Tevens functioneren ligfietsen te goed op de lange afstand, etappes zouden 3x zo lang moeten voor een beetje spanning!

Wat wel blijkt is dat ligfietsers heel actief (verdedigend) zijn op het internet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het de populairiteit van de wielrensport niet ten goede zou komen. Ik zie ze al de Tourmalet beklimmen, laat staan afdalen.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het regelement verbiedt het gebruik van ligfietsen.
Ik meen dat er een verbod is op trappers geplaatst voor het voorwiel.

Wel zijn er separate wedstrijden voor ligfietsen. Bv ook voor de roeifiets ....zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zouden gewone wielrenners niet in een massasprint terecht komen met ligfietsers. Door de veel lagere luchtweerstand kan je zoveel sneller met ligfietsen dat je de rest zoek rijdt. Berg klimmen kan wel met de roeifiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is (toch) een andere tak van sport. Zo kun je je ook niet voorstellen dat je met een surfplank mee mag doen aan een zeilwedstrijd. Daar zijn aparte wedstrijden voor. Op dezelfde manier zijn skeelers iets anders dan rolschaatsen en is softbal geen honkbal. Er zijn gewoon te veel verschillen met het oorspronkelijke concept (fiets). Overigens is de vraag of je (als je dat zou willen) mee mag doen aan een wielertoernooi met een velocipede. De eerste fiets die uitgevonden is. Voor elke wedstrijd gelijk materiaal, dat is het idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wielrenner op een ligfiets ziet er niet uit. Je zet een autocoureur ook niet in een trapauto.