Welke afstand moet je verplicht lopen bij de Nijmeegse 4 daagse?

Als je met een burgergroep de 4 daagse wil lopen en we hebben een groep met verschillende leeftijden, welke afstand moet je dan verplicht lopen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij zeer uiteenlopende leeftijden moet de groep kiezen voor 40km of 50km per dag.
https://www.4daagse.nl/nl/inschrijven/afstanden-beloningen.html
Inekez1
5 jaar geleden
@JoanDArc, waar staat dat de groep mag kiezen? Zoals ik het lees is dat juist nadrukkelijk niet toegestaan.
De enige keuze die er is: meelopen in de groep, of lopen op individuele inschrijving. Dat kan betekenen dat de groep bijvoorbeeld 50km loopt en 2 individuele lopers 40km. Een deel van de route kunnen die 2 dan zelf aansluiten bij de groep. Andersom kan ook: de groep loopt 30 of 40km, en enkele 'groepsleden' die niet in aanmerking komen voor die afstand lopen zelf 50km.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@InekeZ, waar schrijf ik dat de groep MAG kiezen.
Ik schrijf duidelijk dat de groep MOET kiezen. De leeftijden en geslacht bepalen welke afstand er gekozen MOET worden. Als de groep ingeschreven is voor 50km is het niet de bedoeling dat twee lopers van de 40km route op eigen doft een ander rondje lopen om zich later bij de groep aan te sluiten als zij deze al kan vinden tussen de 46.000 andere lopers. Dat zij een kilometertje samen lopen is wat anders, maar zij behoren niet bij de groep, zijn ook niet ingeschreven als lid van de groep.
De vertrektijden, vertrekplaatsen, doorlaatposten, gedeeltes van de routes en hun gereserveerde rustplaatsen zijn sowieso al verschillend.
De burgergroepen starten bij de startpoort in het Julianapark, maar pas nadat zij zich hebben opgesteld. De individuele deelnemers starten vanaf de startpoorten op de Wedren en het tegenoverliggende Vierdaagseplein.
Inekez1
5 jaar geleden
Ah, dan bedoelen we dus gewoon hetzelfde.
Maar 'verplicht kiezen' voor een bepaalde afstand klinkt wat verwarrend.
"De leeftijden en geslacht bepalen welke afstand er gekozen MOET worden."
Ik zou zeggen: leeftijd en geslacht bepalen welke afstand er GELOPEN moet worden. Er valt dan immers niks meer te kiezen voor de groep.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Door een bepaalde samenstelling van leeftijd en geslacht, geheel op vrijwillige basis, kies je voor welke afstand er gelopen dient te worden.
Wil je geen 50km lopen om te voldoen aan het krijgen van de groepsmedaille dan plaats je die deelnemer(s) niet. Dan kies je voor een andere samenstelling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus, als je bijvoorbeeld met een groep van dames met een aantal 50 plus heren loopt en hier lopen een paar mannen van 30 jaar bij, moet de hele groep 50 km. per dag lopen?
Inekez1
5 jaar geleden
@wstrijker. Ja, de hele groep moet dan 50km lopen. De enige manier om daar onderuit te komen is om de heren van 30 jaar oud individueel te laten inschrijven en te zorgen dat de groep die overblijft uit minimaal 11 personen bestaat. Risico is wel dat ze bij individuele deelname worden uitgeloot. Risico als de hele groep 50km moet lopen is dat er meer kans op afvallers is.
LeonardN
5 jaar geleden
Nog een bijvraag : Mag een jongere (of oudere vrouw) die 30 moet lopen en 40 mag lopen zich bij een burgergroep inschrijven die verplicht 50km moet lopen? Dus dat opeens jongeren/ouderen een afstand moeten gaan lopen die op individueel niveau helemaal niet een mogelijkheid is?
Inekez1
5 jaar geleden
@LeonardN, waar haal je vandaan dat de 50km voor bepaalde personen helemaal geen mogelijkheid zou zijn? R = reglementaire afstand = minimale afstand
K = keuze afstand Mannen met geboortejaar:
2004-2007 : 30km R / 40km K / 50km K
2001-2003 : 40km R / 50km K
1970-2000 : 50km R*
1960-1969 : 40km R / 50km K
1959 of eerder : 30km R / 40km K / 50km K
* Voor mannelijke militairen geldt als reglementaire afstand tevens de 40km indien zij ten minste tien kilogram aan bepakking meedragen. Vrouwen met geboortejaar:
2004-2007 : 30km R / 40km K / 50km K
1960-2003 : 40km R / 50km K
1959 of eerder : 30km R / 40km K / 50km K https://www.4daagse.nl/nl/inschrijven/afstanden-beloningen.html
Inekez1
5 jaar geleden
Ik denk dat de verwarring ontstaat door de 3e link bij het antwoord van JoanDArc. Dat zijn echter geen reglementen van de Vierdaagse, maar de reglementen van een wandelvereniging. Die vereniging heeft aanvullende regels bedacht voor de eigen leden, of het zijn de regels van 10 jaar geleden. Volgens de site hebben ze de vierdaagse gelopen in 2009.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat was inderdaad de bron van mijn verwarring.

Antwoorden (2)

Reglement voor burgergroepen Vierdaagse 2019
Vastgesteld door bestuur op 12 november 2018
Artikel 1: Algemeen
Het is mogelijk om met een groep deel te nemen aan de Vierdaagse. Dit is echter gebonden aan nadere voorwaarden.
Op deelnemers in groepsverband zijn alle Vierdaagse reglementen onverkort van toepassing, met uitzondering van het Limiteringsprotocol 2019.

Artikel 2: Voorwaarden voor groepsdeelname
Een groep bestaat bij de start op de eerste wandeldag uit minimaal elf op naam ingeschreven personen. Het recht op deelname vervalt indien de groep bij die start niet langer voldoet aan de eis van ten minste elf deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers welk kan worden ingeschreven voor één groep bedraagt 41 personen. Alle leden van de groep lopen, als groep herkenbaar gekleed in uniform tenue, gedurende de gehele Vierdaagse in ordelijk groepsverband bijeen op dezelfde afstand. Voor sommige deelnemers kan dit betekenen dat niet de reglementaire afstand, maar de keuzeafstand wordt gelopen.
https://www.4daagse.nl/images/files/reglementen/Reglement-voor-burgergroepen.pdf
Willen groepsdeelnemers het traject lopen dat bij hun leeftijd en geslacht past om in aanmerking te komen voor de Vierdaagse beloning dan zullen zij zich in moeten laten schrijven op persoonlijke titel. Met een beetje passen meten en het maken van goede afspraken kan men hele gedeeltes van de trajecten samen lopen.
Inschrijven als groep heeft het voordeel dat men verzekerd is van deelname aangezien het Limiteringsprotocol2019 niet van toepassing is.
Nadelen zijn dat de groep alleen kan kiezen voor 40km of 50km, men het tempo van de groep aan moet houden en de wandelaars van de groep gezamenlijk door de controles dienen te gaan en gezamenlijk te rusten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
"Nadelen zijn dat de groep alleen kan kiezen voor 40km of 50km" De groep kan niet 'kiezen' voor een afstand. De te lopen afstand wordt reglementair bepaald door de samenstelling van de groep. De groep kan alleen kiezen wie er in de groep meelopen. Als alle leden van de groep in de leeftijd zitten om 30 km te lopen (ouder dan 60 of jonger dan 15 jaar), kan de groep gewoon 30 km lopen.
Inekez1
5 jaar geleden
- van mij.
De vraag is: ... welke afstand...
Alle andere informatie die je geeft is wel correct, maar wordt niet gevraagd.
Gevraagd wordt naar de afstand en die vraag beantwoord je niet correct / niet volledig. Je suggereert dat 30km nooit een optie is, terwijl dat gewoon kan mits alle leden van de groep aan die voorwaarden voldoen.
De hele groep moet verplicht dezelfde afstand lopen. En alle leden van de groep moeten minimaal de voor hun geldende reglementaire afstand lopen. Ook al is er maar 1 deelnemer in de groep voor wie geldt dat hij 50 km moet lopen, dan moet de hele groep 50 km lopen. Men mag wel meer lopen dan de minimale afstand, maar niet minder.

De reglementaire afstand (de afstand die je minimaal moet lopen) is afhankelijk van leeftijd en geslacht. In de link staat in een schema voor mannen en vrouwen welke afstand hoort bij de leeftijd/geboortejaar.

Wil de groep toch 40 km lopen, dan zullen de lopers voor wie 50km geldt zich individueel moeten inschrijven (met risico om uitgeloot te worden) en de groep die overblijft moet nog steeds uit minimaal 11 personen bestaan.

Alleen als de groep geheel bestaat uit lopers van 60 jaar en ouder (en eventueel lopers van 12 tot 15 jaar) dan kan de groep 30km lopen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Heb het nogmaals doorgelezen, volgens mij klopt je bewering inderdaad. Ik kan nergens vinden dat 30 km geen keuze kan zijn. Excusee voor de eerdere min. Ik ben nu van mening dat deze onterecht was. Hoewel de cijfers van 2018 zijn:
https://www.4daagse.nl/images/files/2018/Pb2018.003-Feiten--Cijfers-102de-Vierdaagse.pdf Inschrijvingen burgergroep: 1.551
30km (Blauw) burgergroep = 167 (= 10,77% van de burgergroepinschrijvingen)
40km (Geel) burgergroep = 851 (= 54,87% van de burgergroepinschrijvingen)
50km (Rood) burgergroep = 533 (= 34,36% van de burgergroepinschrijvingen) (dus dat lijkt jouw antwoord te ondersteunen)