Hoe veel calorieën moet ik eten om af te vallen?

Dit is geen vraag met betrekking tot een eetstoornis.
Ik sport redelijk veel en merk dat ik geen vet verlies terwijl ik heel gezond eet. Geen bewerkte voeding of suiker, goede eiwit/vet/koolhydraat verhouding, maar het werkt demotiverend dat ik geen verschil opmerk.

Ik ben een vrouw, 1.78m en momenteel 68 kilo.
Ik zou graag meer spierdefinitie willen en wat vet om mijn middel kwijtraken.
Gemiddeld sport ik 4 keer per week. 15 min cardio en een half uur/3 kwartier oefeningen. Machine en vloer gemixt. Daarnaast fiets ik veel. Sowieso elke dag ongv 50 min - 1 uur in totaal. Ook loop ik veel.

Ik denk dat ik te weinig eet momenteel, maar heb geen idee of dit klopt. Als ik het uitreken zit ik rond de 1500/1600 calorieën.
Heeft iemand hier verstand van die mij een beetje een richtlijn kan geven op basis van de informatie die ik heb gegeven?

Ik sport en fiets nu ongeveer 5 maanden op dit tempo. Met alle tijd en energie die ik hier in steek wil ik graag vooruitgang boeken!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
1500 lijkt mij erg weinig voor je lengte en activiteitsniveau. Eet je elke dag maar zoveel?
Probeer eens meer krachttraining, meer eiwitten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ritsuka ik heb een aantal jaren modellenwerk gedaan en mij werd altijd aangeraden om 1300 calorieën te eten. Veel te weinig natuurlijk, ik merkte altijd dat ik meer nodig had wat uiteindelijk ongeveer 1600 calorieën per dag zijn geworden. Mijn lijf is er blijkbaar aan gewend en ik heb genoeg energie maar ik vroeg me af of het zou kunnen dat ik hierdoor geen vet verlies. Vetreserves etc
TurfGraver
5 jaar geleden
Spieren hebben ook gewicht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat begrijp ik. Ik zeg ook niet dat ik minder wil wegen, ik wil mijn middel en buik graag strakker trainen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je wil dus je vetpercentage vermagen, dat is iets anders dan gewoon afvallen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan heb ik dat misschien verkeerd verwoord, maar ik zeg vrij duidelijk in mijn bericht dat ik meer spierdefinitie wil en vet rond mijn middel kwijt wil raken. Het enige wat ik graag wil horen is een antwoord over mijn calorie inname om efficiënt vet te verliezen. Dit lijkt mij ook ‘afvallen’
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je zegt niks over jouw vetpercentage. Misschien denk je dat het niet afneemt? Of laat je dit ook meten?
Verder weet ik jouw leeftijd niet, maar als je ouder wordt, neemt bij de meeste vrouwen het vet rond de buik toe. Omdat je eierstokken minder oestrogeen aanmaken, wordt het vetweefsel meer, omdat oestrogeen ook wordt gemaakt in het vetweefsel en bijnieren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet wat mijn vetpercentage nu is.
Het is de bedoeling dat mijn taille iets smaller wordt en mijn buikspieren zichtbaarder.
Ik ben 25.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan kan het 'vet' rond de buik niet komen door verandering in de oestrogeenwaarde. Daar ben je te jong voor.
Laat het percentage eens opmeten. Dan laat je het over een paar weken weer opmeten. Dan weet je in ieder geval of het 'vet' minder wordt. Dat je dan de spieren misschien niet beter ziet, heeft dan in ieder geval niet met het 'vet' te maken. Dan moet je misschien gerichtere buikspieroefeningen gaan doen.
Succes

Antwoorden (1)

Hopelijk heb ik e.e.a. goed opgegeven, dit is de uitkomst:

--Op basis van jouw gegevens heb je 2127 kilocalorieën nodig. Wat bestaat uit 256 gram koolhydraten, 122.4 gram eiwitten en 68 gram vetten---

Op basis van 1500/1600 calorieën zit je veel te laag en gaat jouw lichaam op 'spaarstand'. Dit betekent dat je zo weinig voedsel/bouwstoffen binnen krijgt dat het lichaam niets meer verbrand. Daar gaan je plannen van strakker en beter, juist omdat je te weinig verbrandt.

Dat is voor veel mensen de onbekende factor: veel bewegen/sporten x maal per dag en meer dan genoeg -gezond- eten om de zaak aan de gang te houden.
Bij volhouden ga je resultaten zien, ongeduldig heeft geen zin, volhouden wel.

Advies voordat je verder gaat op eigen kracht. Bel een goede diëtist(e) die niet alleen volgens een lijstje werkt, maar ook rekening houdt met de specifieke wensen en voorkeuren van de patiënt/klant.

Check wel even of degene die je gevonden hebt door jouw verzekering vergoedt wordt. En per hoeveel behandelingen, dit kan ook nog schelen..Vandaar even informeren bij de zorgverzekering.