Rollen biljartballen beter op een verwarmd biljart en waarom dan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
2.4K
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/164165/rolt-biljartbal-warm-biljart/

Antwoorden (1)

Leistenen zijn een poreus materiaal, en nemen van nature snel vocht uit de omgeving in zich op. Daardoor zal ook het laken, dat op de stenen ligt, een beetje vochtig worden. Dan rollen de ballen minder goed. Om het vocht uit de leien te weren worden biljarts verwarmd. Slechts 2 of 3 graden boven de omgevingstemperatuur is voldoende.