Welke schoenen zijn goed om paard te rijden?

Even wat uitleg;
Ik heb heel wat jaren paardgereden, toen ik klein was en een eigen pony had reed ik wel eens met gladde gympen... Achteraf natuurlijk super dom maarja het reed zo lekker sportief! Gevaarlijk omdat je door de beugel kan schieten.
Nu ga ik volgende week, na een paar jaar geen paardgereden te hebben weer is een buitenrit maken, samen met mijn vriend.
Nu vraag ik me af... Welke schoenen moeten we aan? Heb geen laarzen meer.
Ik heb wel gezegd doe je nette schoenen aan want daar zit nog een klein hakje onder en ik heb boots met een hak.
Maar nou las ik ergens op internet dat je schoenen ook niet te veel proefiel mogen hebben want dan kan je blijven haken maar met gladde zool kan je dus ook er door schieten. Is het zo zodra er een hakje zit kan je niet meer door de beugel schieten? Naja Help me! Haha.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
4.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kaplaarzen. Bergschoenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon kaplaarzen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cap of fiets helm zijn belangrijker . ( Ikea fiets helm ) Het beste zijn de juiste laarzen zo niet ? Gladde zwarte laarsjes half hoog ( geen hoge hak ). Dan liever prettige gympen niet met die enorme zolen .

Antwoorden (1)

-niet brede schoen met brede hak ivm doorschieten met licht profiel is beter dan gladde zool (bv bergschoenen)

-cap!!
-broek met stretch
-niet gympen/sneakers glijden in stijgbeugel is gevaarlijk.

Natuurlijk zijn laarzen of jodphurs beter.
Gympen/sneakers met gladde zool is gevaarlijk. Ja, een hak is beter: niet brede schoen (kom je niet door de gemiddelde stijgbeugel) maar wel met brede hak i.v.m. doorschieten.

Als je niet (meer) vaak paardrijdt, is het ook goed te weten om niet zomaar een broek aan te trekken. Spijkerbroek is prima MET stretch (let op: niet te dikke naden) en vergeet alsjeblieft niet een CAP. Hersenletsel door vallen zonder cap komt vaker voor. Bij een manege is dit vaak wel te regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het rijden met chaps als je met lage schoenen rijdt en het rijden met een Cap is meestal verplicht bij maneges. Zeker als je rijdt bij een ruitersportcentrum met een veiligheidscertificaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog even een kleine aanvulling:
Ikzelf ben geen voorstander van het rijden met bergschoenen vanwege het profiel.
Voor de veiligheid raad ik het dragen van Jodhpurs (in combinatie met chaps) aan. Er zijn tegenwoordig goedkope merken op de markt (rond de € 25.--).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens, maar als gevraagd wordt naar 'welke schoenen' praat ik niet over Jodhpurs.
Bergschoenen schijnen vaker gebruikt te worden, lees ik. Stevig, beetje profiel plus hak. ik ben voorstander van leren rijlaarzen, de kunststoffen die destijds op de markt kwamen vond ik al te stroef, maar korte leren enkellaarzen kunnen ook.
De verplichting van chaps bij lage schoenen of enkellaarzen ken ik niet, wellicht na mijn tijd?