Is het ook erg dat ik geen rust neem?

Als ik krachttraining ga doen, ga ik aan een stuk door. Ik heb een splitschema en doe meerdere oefeningen tegelijk. Ik doe dan bijv. een setje(1x10) triceps, gelijk daarachteraan een sitje benen, dan een setje borst. Dan begin ik weer opnieuw, tot dat ik van die 3 oefeningen 3 setjes heb gedaan. Ik neem tussendoor dus geen rust. Op het moment ik mijn benen doe, hebben mijn triceps wel rust, maar ik hoorde vandaag dat ik wel rust moet nemen, anders heeft het minder resultaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is inderdaad erg. Ik denk dat je inderdaad naar de deskundigen op dat gebied moet luisteren.

Té veel is nooit goed, je hebt maar 1 lichaam dat moet je niet moedwillig uitputten en dan heb ik het helemaal niet over het resultaat. Dus niet overdrijven, bewegen is goed, maar overbelast je lichaam er niet mee. Ik zou regelamtig rust nemen.

Nee hoor, want je neemt ALTIJD rust. Ook jij gaat slapen nadat je getraind hebt. Of je dat nu tijdens ervoor of erna doet, maakt niet zo veel uit. Je neemt je rust. Alles wat je doet is een training, alles. Je doet het goed.

je moet wel oppassen voor roofbouw dan breek je af in plaats van op hou je eigen aan een schema van deskundigen

Nee is op zich niet erg, je hoeft niet tussen alle oefeningen rust te nemen. Het voordeel is dat je nu meteen een cardiotraining van je krachttraining maakt, en dus ook calorien verbrand. Wel is het raadzaam om na bijvoorbeeld 6 oefeningen achter elkaar gedaan te hebben, even een minuut rust te nemen, en daarna weer die 6 oefeningen te doen.

Dat is o.a afhankelijk van je vetpercentage. Als je een zeer laag vet percentage hebt, is het belangrijk om tussen de oefeningen door rust te nemen.

Ik heb zelf ook krachttraining gedaan (ik ben zelf ook gediplomeerd fitnessinstructrice) en trainde ong. 4 keer per week, maar mijn training heb ik anders gedaan. Allereerst 1 uur cardio, zodat mijn spieren meer zuurstof kunnen opnemen. Daarna de krachtraining, maar met piekmomenten. Ik noem even een voorbeeld. Stel je doet biceps curls met 10kg, 1 x 10 keer, dan 12 kg, probeer je weer 1 x 10keer, zo verder totdat je gaat pieken. Je piek kan dan bijv. 1 x 20kg zijn. Als je hier meer info over wilt en het eea wilt weten over de rustmomenten dan leg ik je dat graag uit.

Er zijn velen die hier een mening over hebben. Er is maar 1 instantie waar je naar moet luisteren, ja moet en dat is je eigen lichaam. Je lichaam is uitgerust met een uitstekende alarmsysteem dat jou waarschuwt bij activiteiten die op dat moment niet gewenst zijn. Leer communiceren met je eigen lichaam.

Dat is helemaal geen probleem. Je doet dit toch geen uren achter elkaar? Alleen ben je zo wel meer bezig met cardio dan met krachttrainen. Het is dus echt afhankelijk van wat je wilt bereiken. Praat eens met de specialist die erop de sportschool aanwezig is. Want indien jij ook gespierd wilt worden dan moet je niet elke keer zo trainen maar ook af en toe trainen met rustpauzes. Want dan kan je wat zwaarder gaan en de oefeningen beter uitvoeren. Maar of het erg is dat je geen rust neemt? Helemaal niet, iemand die een uurtje gaat joggen heeft toch ook pas rust na het joggen?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100