Hoeveel betaald de Nederlandse belastingbetaler per persoon aan politie-inzet tijdens profvoetbal?

Je hebt het er wel eens over op feestjes. Al die politie-inzet, dat kost toch heel erg veel geld? Hoeveel geld eigenlijk... En wat ben je als Nederlander kwijt aan politie-inzet voor profvoetbal..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (1)

Als ik afga op onderstaande bronnen (van verschillende jaren) zou de politieinzet bij voetbalwedstrijden ongeveer 296.000 politieuren per jaar vergen.

Laat ik 1.5 procent inflatie per jaar los op dat uurbedrag van 2008 uit de tweede bron, dan is het politieuurtarief ondertussen eur 114.-/uur geworden.

Uitgaand van 17 miljoen Nederlanders zou dit dan eur 1,98 per Nederlander zijn. Omdat niet iedere Nederlander belasting hoeft te betalen iets meer.

Met heel wat aannames en afrondingen: Ergens rond de 2 euro nog iets, per belastingbetaler per jaar, is mijn eindconclusie.

Uit een bron van 2013:

"Nederland - Tijdens voetbalseizoen 2013-2014 heeft de politie ruim 296.000 manuren ingezet voor de begeleiding van voetbalwedstrijden."

Uit een bron van 2013 die een kostenbedrag per uur noemt uit 2008:

"In de kengetallen kosten-batenanalyse van het WK voetbal 2018 waar ik in 2010 projectleider van was, hebben we een schatting opgenomen voor de kosten van de inzet van politie om een WK voetbal veilig te kunnen organiseren. Ik citeer voetnoot 36:

    Uit de Rijksbegroting blijkt dat er ongeveer € 4,5 miljard beschikbaar is voor politiewerk. Er zijn grofweg 40.000 agenten in Nederland. Per agent is er dus € 112.500 beschikbaar. Gemiddeld bestaat 70 tot 80% van de werktijd van een agent uit feitelijk politiewerk. Uitgaande van een voltijds dienstbetrekking van 1.600 uur zijn de kosten van één uur feitelijke politiewerk dan € 100 (Schmit, 2008). Op basis van gegevens uit de begroting van het politiekorps Hollands-Midden kan eenzelfde berekening worden gemaakt, die komt eveneens op een bedrag van € 100 per feitelijk uur politiewerk. In ‘De kosten en baten van Koning Voetbal’ wordt in het kader van veiligheid een bedrag van € 50 per uur politiewerk genoemd. Onduidelijk is echter waaruit dat tarief is opgebouwd, naar alle waarschijnlijk is dit tarief exclusief bureauwerk en overhead."
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
goed onderbouwd. +