Lenig worden heeft een max?

Hoi

Sind een jaar doe ik elke week aan yoga. Ik volg elke maandagavond een les en ben hier zeer tevreden over. Heel af en toe wil ik thuis ook nog wel een een aantal yoga oefeningen doen.

Ik ben best lenig in sommige delen van mijn lichaam. Mijn benen daarentegen zijn totaal niet lenig.Ik kan met moeite met mijn handen bij de grond. Als ik een tijd in deze assana sta kan ik uiteindelijk wel bij de grond, dus er is vooruitgang geboekt ;). Ik weet dat het niet belangrijk is 'hoe ver' je komt. Maar toch zit het me in de weg dat ik niet zo lenig in mijn benen ben. Ook als we zitten met de benen vooruit en we gaan voorover, kom ik maar een klein beetje vooruit.

Mijn vraag is eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om ooit (met elke dag oefeningen doen, dat begrijp ik ;) met mijn neus op mijn knieën te komen als ik met gestrekte benen op de grond zit. Of is het zo dat iedereen anders is en dat het dus niet voor iedereen mogelijk is? Daar ben ik erg benieuwd naar!

Ik loop ook hard 1/2 keer in de week, dus daar worden mijn spieren weer korter van. Ik probeer wel altijd weer te rekken na het sporten.

Ik weet dat het niet 'nodig' is om yoga goed te beoefenen, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig hiernaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

In sporten bestaat er geen maximaal resultaat wat je kunt bereiken, je moet er gewoon alles voor over hebben en vooral door blijven trainen. Als je 1x per week yoga uitoefent en hiermee resultaten boekt, dan zit je goed. Wil je meer uitdaging? Dan kun je de sport 2 of 3x per week gaan uitvoeren, je moet je eigen grens constant opschuiven zodat je ook daadwerkelijk resultaten zult boeken, blijf je constant 1x in de week trainen met dezelfde oefeningen, dan raken jouw spieren naar verloop van tijd hier aan gewend en zul je weinig tot geen verdere resultaten meer bereiken.
Probeer de sport dus vaker te beoefenen met constant verschillende oefeningen en probeer steeds meer te streven naar je doel.
Een voorbeeld van een weekschema zou kunnen zijn:
Maandag: Yoga training A (simpele oefeningen)
Woensdag: Yoga training B (middelmatige oefeningen)
Vrijdag: Yoga training C (deels middelmatige oefeningen, deels moeilijke oefenigen afsluitend met een aantal simpele oefeningen)
Als je een dergeljk schema wekelijks weet aan te houden met de juiste voeding (wat erg belangrijk is), weet ik bijna zeker dat je heel ver kunt komen.

Verder lees ik dat je zei dat als je hardloopt je spieren korter worden, dit klopt niet. Als dit waar was geweest, zouden er nu niet zoveel topsporters rondlopen. Het rekken en strekken dat je doet na een hardloopsessie zorgt er ook niet voor dat jouw spieren langer worden, maar dient als een cooling down om de spanning op je spieren langzaam af te bouwen zodat ze na afloop van de training optimaal kunnen rusten. Tevens is het rekken en strekken ook goed voor de bloedcirculatie nadat je een training hebt gehad.