Wat te doen tegen angst voor basketballen?

Ja, het is misschien raar, maar ik kan het gewoon niet. Elke keer wanneer we op school gaan basketballen, zit ik stil aan de kant omdat ik het veld niet in durf. Heeft iemand misschien nog tips, of bestaat er misschien iets van een online cursus voor als je bang bent voor basketballen, en überhaupt, bestaat deze angst wel, of ben ik de enige ter wereld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Je kunt niet online leren basketballen. Je kunt wel thuis oefenen met een bal. Dat kan ook met een klein balletje om mee te beginnen. Door te gooien en vangen krijg je meer balgevoel en een beteren oog-hand coördinatie. Daar ga je bij elke balsport voordeel van hebben.

Als je onzeker bent over de regels bij basketbal: die kun je natuurlijk wel online bekijken. Filmpjes kijken van basketbal wedstrijden kan ook helpen om spelinzicht te krijgen en voorbeelden te hebben van bewegingen, die je dan zelf kunt oefenen.

De angst die je ervaart is een vorm van faalangst. Daar hebben veel leerlingen last van, soms bij sport, soms bij toetsen, soms bij sociale gelegenheden. Dat is voor iedereen anders.

Iedereen heeft ook zijn eigen voorkeuren voor een soort sport. Meestal is het op scholen zo dat er een paar leerlingen fanatiek zijn en de rest maar een beetje meedoet. Je hoeft niet bij die fanatieke spelers met aanleg voor basketbal te gaan horen. Gewoon een beetje meedoen is ook prima. Krijg je een bal? Gewoon vangen en zo snel mogelijk weggooien in de richting van iemand die wel heel graag die bal wil hebben. Als je gaat twijfelen en de bal vast houdt, wordt de situatie alleen maar lastiger.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het kan ook nog iets heel anders zijn: dat je bang bent voor lichamelijk contact en je bedreigd voelt als anderen te dichtbij komen. Dat komt wel voor bij kinderen (en zelfs volwassenen) die mishandeld zijn en dat trauma nog niet goed hebben kunnen verwerken. Elke verdedigende sport is dan beangstigend, dus niet alleen basketbal, maar ook voetbal, hockey en gewoon tikkertje op het schoolplein.
Ik hoop dat dit niet voor jou geldt, als het wel zo is, dan is het belangrijk om hierover te praten met een mentor op school en met je huisarts. Zij kunnen je dan verder helpen.
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dit kan een beginnetje zijn. Later moet je toch wel eens gaan dribbelen, de bal weer vastpakken, kijken naar wie je de bal kan gooien en dan gooien. Dribbelen met de bal lijkt mij een essentieel onderdeel van basketbal. Als je dat niet doet, heb je uiteindelijk alleen maar een beetje op en neer gerend over het veld en misschien één of twee keer een bal gevangen en deze naar een ander gegooid.
Online beter worden met real life basketbal is onmogelijk.

Ik raad je aan om met één of enkele zussen, broers, vrienden of vriendinnen in je vrije tijd te gaan oefenen. Dan ontwikkel je balgevoel, kan je vrij oefenen in wat je nog moeilijk vindt en raak je vanzelf meer vertrouwd met de bal en het spel.