Moet je door je neus inademen tijdens sporten?

Als ik ga hardlopen adem ik in het begin altijd in én uit met mijn neus, en als het vermoeiend begint te worden in en uit met mijn mond. Maar ik heb gehoord dat het beter is om door je neus in en mond uit te ademen, is dat waar? En moet je dat dan al vanaf het begin doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
3K
Amadea
7 jaar geleden
Niet alleen tijdens sporten, maar altijd is het beter om via je neus in te ademen. Want lucht die je op die manier inademt wordt gefilterd, dus zit daar minder verontreiniging in.

Antwoorden (2)

Je mag gerust door je mond ademen:
Adem via je mond. Het in- en uit te ademen via je mondopening gaat een stuk gemakkijker (en dus efficiënter) omdat de mond nu eenmaal groter is dan je neusgaten. Bovendien moet je bij een stevige training wel via je mond ademen, omdat neusademhaling te kort schiet.
fremar
7 jaar geleden
Klinkt alsof je niet zoveel verkeerd doet. Bij licht inspannende training zou je niet door je mond moeten hoeven ademen. Adem dan door je neus, de lucht warmt dan beter op, dat vinden je longen fijner. Je merkt vanzelf of neusademhaling nog voldoende is. Je gaat, bij toenemende inspanning, vanzelf eerst een beetje, later meer door je mond ademen. Daar is niks mis mee. Normaliter is de manier van ademhaling zelfs een maatstaf voor hoe inspannend een training is. Adem je dus door je mond bij een lichte training, dan train je te zwaar en moet je gas terugnemen. Andersom is dus ook waar: adem je nog door je neus bij een intensieve training dan werk je niet hard genoeg!