Ik heb moeite met mijn houding met paardrijden, heeft iemand nog tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is je probleem precies?
Erna55
7 jaar geleden
Neem les in een manege en volg de instructies van de instructeur.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Haha, Erna, dat zou ik kunnen hebben geschreven...

Antwoorden (1)

De eerste / beste tip die ik je kan geven is : rechtop zitten , hiermee begint het. Als je ineen gedoken gaat zitten is het uitgangspunt fout. Die goede houding is heel belangrijk.

Veel mensen tegenwoordig zitten/hangen/liggen op de bank, in een stoel onderuit en doen daarbij op jonge leeftijd al een aanslag op hun rug.

Een rechte rug is heel belangrijk, terwijl 'met het paard mee bewegen' anders en ook zo heel belangrijk is .

(uit de bron)
>>>VERBETER JE HOUDING EN ZIT
Iedere ruiter kampt soms in meer, soms in mindere mate met zit-problemen. Soepel meegaan met de beweging van het paard onder je, is echter een uitdaging voor iedere ruiter. Een uitdaging die je met de tips van onze expert gemakkelijk onder de knie kunt krijgen.<<<

>>>Gevoel voor beweging
Als ruiter doe je je best om de bewegingen van het paard onder je te volgen. Toch is het soms of de duvel ermee speelt: je armen bewegen volledig onverwacht zijwaarts, je onderbenen schuiven naar achteren, je hakken willen met alle geweld omhoog en je bovenlichaam heeft de neiging om naar achteren te hangen. Allemaal fouten die ruiters onbewust in het zadel maken.
Iedereen heeft het beeld van een perfect zittende ruiter voor ogen.<<<

>>>Hoe komt dat? "Omdat het bewegingsgevoel ontbreekt”... "Een ruiter met gevoel voor beweging zit zonder veel moeite te doen op het paard, de bewegingen die hij maakt zijn automatisch en gaan als vanzelf.” Voorwaarde hiervoor is een goede lichaamscoördinatie. Die kun je door talrijke oefeningen bereiken.<<<

Deze en nog veel meer tips vind je in bijgaande link. Maar natuurlijk kun je ook les nemen bij een goede manege waar de juiste mensen/ruiters instructeur zijn, rijles geven. Dat zou verstandig zijn, om het goed te leren.