Hoeveel mag een topsporter sleutelen aan zijn lijf?

Sommige sporters laten bijv. hun luchtpijp vergroten zodat er makkelijker lucht door heen kan. Maar hoever mag je daarin gaan?

8 jaar geleden
in: Sport
1K
Erna55
8 jaar geleden
Welke topsporters laten hun luchtpijp vergroten ?
erotisi
8 jaar geleden
sven kramer en irene wust

Antwoorden (1)

Sven Kramer en Irene Wust hebben 100% zeker geen operaties ondergaan om de luchtpijp te vergroten. Als dit vertelt wordt kun je het rustig onder het Hoofdstuk "borrelpraat" plaatsen.
Veel schaatsers gebruiken het middel ventolin tegen inspanningsastma. Ventolin gaat de vernauwing van de luchtpijn tegen bij astma.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zoals bij veel sporten is het van belang de longcapaciteit te vergroten, niet het aanbrengen van grotere luchtpijpen. Daar heb je niet zoveel aan als de longcapaciteit achterblijft. Er bestaan manieren om het volume van je longen te vergroten, er zijn ook manieren om de hoeveelheid lucht die je longen kunnen bevatten te vergroten, en de effectiviteit waarmee ze zuurstof op kunnen nemen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ireen Wüst en Sven Kramer hebben zich in 2014 aan de luchtwegen laten opereren. Dat was noodzakelijk wegens de slechte ademhaling door infecties Irene Wüst kon slecht ademen, door infecties van haar neusholtes en bijholtes.
Sven Kramer had erg veel pijn.
http://www.nu.nl/sport/3719856/kramer-opgelucht-succesvolle-operatie-luchtwegen.html
Grotere kanalen krijgen na het schoonmaken van de luchtwegen is iets anders dan je luchtpijp voor de lol operatief laten vergroten.
Sportfilosoof Ivo van Hilvoorde ziet geen bezwaren om verbeteringen aan het lichaam aan te laten brengen. In een tijd waarin cosmetische ingrepen als het liften van voorhoofden en het vergroten van borsten terrein winnen, kun je sporters moeilijk verbieden hetzelfde te doen.
Verbeteringen en veranderingen van het lichaam om een beter prestatie te verrichten staan voorlopig niet op de dopinglijsten.
http://www.volkskrant.nl/archief/techniek-laat-ons-winnen~a3629152/

Toegevoegd na 4 uur:
Als dit vertelt wordt = als dit verteld wordt