krijg je wratten van op blote voeten lopen in de gymzaal?

De ouders van de kinderen die ik lesgeef, Willen dat de kinderen per se hun schoenen aanhouden tijdens de gymles. Ik heb zelf 10 jaar geturnd op blote voeten en nooit een wrat gehad...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
3.7K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik droeg vroeger geen gymschoenen. En ik kreeg wel voetwratten. Uiteindelijk genezen dankzij een middel van de dermatoloog. Bij ons op school werd al gezegd dat je voetwratten kon krijgen door te gymen op blote voeten. Of het bij mij daardoor kwam? Geen idee. Nadat ik er vanaf was altijd gymschoenen gedragen in de sporthal en ik heb ze ook nooit meer gehad. In het zwembad/sauna draag ik badslippers. Ik krijg het idee uit je manier van vraag stellen dat jij het niet met de ouders eens bent. Dat mag, maar wat is het probleem? Als het aan afdrukken op de vloer ligt stel dan eisen aan de schoenen (geen zwarte zolen) dat mag namelijk in zo veel sporthallen niet. Of laat kinderen gymen op hun sokken. Als er geen gladde houte vloer in de sporthal ligt maar zo'n groene of grijze kan dit prima. Daar glij je echt niet op uit.
Cryofiel
8 jaar geleden
Op sokken gymmen lijkt me geen goed idee. Het hangt namelijk ook van de sok af of je uitglijdt, niet alleen van de vloer. Ik heb al last als ik op mijn sportschoenen in een gymzaal met een groene vloer "stoeltje tegen de muur" doe, of de plank. In beide gevallen glijden mijn schoenzolen weg over de vloer. Een mede-sporter heeft hetzelfde, maar nog een stuk erger dan ik. Als dat met schoenen al gebeurt, zal het met sokken nog een stuk erger zijn.

Antwoorden (1)

Wratten worden veroorzaakt door een virus. Dit virus komt overal voor maar houdt vooral van vochtige ruimten. Zodra het virus met je huid in aanraking komt, kan het een wrat veroorzaken. Niet iedereen die in aanraking komt met het virus krijgt daadwerkelijk wratten. Waardoor dat komt is niet bekend. Je loopt dus extra risico om wratten te krijgen als je op blote voeten in zwembaden of gymzalen loopt.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/64081-wratten-soorten-oorzaken-en-behandeling.html
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ben in veel gymzalen geweest, maar geen daarvan was vochtig.
erotisi
8 jaar geleden
Ja in vergelijking met een een zwembad zal een gymzaal wel een stuk droger zijn, maar als iedereen met zijn blote bezwete voeten en lijven daar op gaat lopen is dat voor een virus misschien al genoeg.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan zou ik moeten stoppen met roeien. In de wat betere roeiboten zijn de schoenen ingebouwd in de boot. Dus als je instapt trek je je eigen schoenen uit en doe je je voeten in de ingebouwde schoenen van de boot. Dat zijn dezelfde schoenen waar voor dat jij instapte iemand anders in heeft geroeid. Anderhalf uur lang flinke inspanning, dus behoorlijke zweetvoeten. En daarvoor zat de vorige onbekende in diezelfde schoenen te zweten. En daarvoor weer iemand anders. Continu zijn de schoenen warm, vochtig, bezweet, smerig. En dan stap ik erin. Om ook anderhalf uur lang zweetvoeten te kweken. Toch heb ik nog nooit schimmels of wratten opgelopen. En al die andere roeiers ook niet.
erotisi
8 jaar geleden
Dan hebben jullie geluk. Maar lijkt je de kans niet groter op besmetting met blote voeten?