drie overeenkomsten en 3 verschillen tussen professionele softbal en softbal op school?

Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

● Er wordt niet gespeeld met de "binnenhoog" regel.
● De afstand tussen de honken is 18.29 meter.
● Voor het eerste honk wordt een dubbelhonk gebruikt.
● Pitch afstand:
- 'klas 1 t/m 3' = 11 meter
- 'schoolteam' = 13 meter
● Er dient een screen, hek of backstop achter de thuisplaat te staan op een afstand van vier tot zes meter.
● Het bespeelbare gebied moet aangegeven worden met een lijn, pylonen, hoedjes of iets dergelijks. Dus een, denkbeeldige, lijn vanaf de backstop.
● Er wordt gespeeld met een twaalf inch "soft stich" soft. Tijdens de voorronden kan eventueel met afwijkende ballen gespeeld worden. Dit in onderling overleg.
● Er wordt gespeeld met houten of aluminium softbalknuppels. De knuppels dienen door de organisatie ter beschikking gesteld te worden. Dit mogen geen honkbalknuppels zijn.
● De bal is slag als hij over, enig deel van, de plaat tussen knie en schouder opgegooid wordt.
● Als de pitcher de bal heeft in de buurt van de werpplaat moeten de honklopers terug naar hun honk.
● De slagvolgorde wordt tijdens de wedstrijd gehandhaafd. De volgende inning gaat de slagman volgend op de laatste slagman, die de voorafgaande inning geslagen heeft, aan slag. De slagvolgorde wordt genoteerd op een scorekaart.
● Er wordt gewisseld na drie uit met een maximum van tien slagmensen. De tiende slagman komt alleen aan slag als er na de negende slagman nog een honk bezet is. De tiende slagman mag ook zelf binnen komen. Zijn er negen spelers aan slag geweest en zijn de honken leeg, zonder dat er drie uit zijn gemaakt, dan wordt er dus ook gewisseld.
● Bij het geven van opzettelijk vier wijd bij de tiende slagman schuiven de lopers drie honken door en komen dus thuis.
● Om het aantal slagbeurten te bevorderen begint iedere slagman met één slag en één wijd.
● Na iedere inning mogen er spelers gewisseld worden. Uit het veld gewisselde spelers mogen in een volgende inning terug in het veld gewisseld worden.
● Bij alle teams is de catcher de eerste of tweede slagman. Na zijn slagbeurt kan hij/zij de beschermende kleding aandoen, zodat er tijdens het wisselen geen oponthoud ontstaat.
● De catchers zijn verplicht met masker te spelen. Overige bescherming als legguards en een bodyprotector zijn toegestaan, niet verplicht.
● De wedstrijden duren 50 minuten of vijf innings.

dit zal het ongeveer zijn.