Een doel (goal) wat je ziet op het voetbalveld is 2,44 meter hoog en 7,32 meter breed. De palen mogen van elk materiaal gemaakt zijn, maar zijn vaak gemaakt van hout of aluminium.

Ook zijn de meeste vormen gewoon toegestaan. De palen moeten even dik zijn als de lijn waar ze op staan en dus maximaal 12 centimeter in doorsnee (dit is de maximale dikte van een lijn).

Waarom zijn de palen dan rond en niet vierkant als je alle vormen mag gebruiken?

Dat heeft een simpele reden: een ronde aluminium paal is makkelijker en goedkoper te maken dan een vierkante paal. Ook willen de makers van het doel het spel zo eerlijk mogelijk maken, want als de bal op een ronde doelpaal komt, kan hij nog alle kanten op gaan: in het doel of naast het doel. Bij een vierkante paal is dit minder van toepassing, aangezien de paal hoeken heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op het midden van elke doellijn moet een doel zijn geplaatst.
Het doel bestaat uit twee loodrecht staande palen, elk op gelijke afstand van de hoekvlaggenstokken, die aan de bovenzijde zijn verbonden door een horizontale doellat. De afstand tussen de palen is 7.32 meter en de afstand van de onderkant van de doellat tot de grond is 2.44 meter. Beide doelpalen en de doellat moeten dezelfde breedte hebben en mogen niet breder zijn dan 12 centimeter. De doellijnen moeten dezelfde breedte hebben als de doelpalen en de doellat. Er mogen netten worden aangebracht aan de doelen en de grond achter de doelen, onder voorwaarde dat ze op goede wijze worden ondersteund en dat ze de doelverdediger niet hinderen. De doelpalen en de doellatten moeten wit zijn.

Rond en vierkant mogen dus allebei. Rond is veiliger voor de spelers. Rond geeft ook een voorspelbaarder effect van de bal als deze tegen de paal of lat wordt geschoten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger waren de doelpalen nog van hout en vaak vierkant. Een ronde vorm is veel sterker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om ze sneller en gemakkelijker te schilderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort maar krachtig:

-makkelijker te maken
-sterker
-veiliger
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oftewel, een samenvatting van de antwoorden erboven ;)
Bij onze club zijn ze ellipsvormig, niet rond. De voorkant en de achterkant zijn rond, het stuk ertussen is vrijwel recht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft verschillende redenen:
- Veiliger voor de spelers, ze lopen niet tegen een hoek op.
- Als deze vierkant zou zijn zou de bal eerder kapot kunnen gaan.
- Zoals hierboven al gemeld wordt, het is steviger (vooral voor de bovenlat)
- De kans dat de bal in het doel terecht komt is groter door de ronding.

De laatste wordt trouwens ook al gemeld in het eerste antwoord.