Mijn crosstrainer heeft binnen het jaar roestvorming op het frame. Heb ik recht op een nieuwe of kan ik hier nog veilig op sporten?

De leverancier zegt dat het wel vaker voorkomt omdat het geen RVS is, maar kan ik nog wel veilig op dit apparaat trainen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Dit is vrij normaal en niet te voorkomen omdat jouw zweet nu eenmaal de machine aantast. RvS heeft dit probleem niet, maar is een stuk duurder. De vraag of je nog veilig kan sporten, ja dat kan waarschijnlijk is het vliegroest dat is een dun laagje roest op het metaal. Pas na jaren zal het doorroesten. In de regel is het zo dat 10mm roest aan de buitenkant ongeveer 1mm diepte van het metaal aantast.

Kortom, mooi is het niet maar het is waarschijnlijk niet te voorkomen. Ik heb meer dan 10 jaar een hometrainer en een loopband gehad met het zelfde euvel. Het waren dure professionele apparaten. De kans dat het echt ten koste gaat van de constructie is klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je recht op een nieuwe hebt, hangt af van de garantie op het apparaat. Ik zou terug gaan waar je hem gekocht hebt. Eigenlijk zouden ze moeten vermelden dat er roestvorming kan ontstaan, wanneer je dit zou hebben geweten had jezelf de keuze kunnen maken een duurdere RVS te nemen of deze.
Het is wel nog veilig om te sporten , tenzij hij doorgeroest is.