Hoe kan ik aan mijn dagelijkse beweging komen?

Ik heb een blessure aan beide benen (kan dus niet rennen / iets met mijn benen doen, behalve fietsen), die nog wel een tijdje gaat duren. Mijn school is maar op 5 minuten fiets-afstand, dus ik fiets maar 10 minuten per dag.
Heeft iemand een goed idee hoe ik toch kan trainen, zonder mijn benen te veel te belasten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
Cryofiel
14 jaar geleden
Kun je je benen wel gebruiken? Dat lijkt er wel op, als je kunt fietsen. Zou je in principe kniebuigingen kunnen maken? Niet dat ik dat in gedachte heb, maar om erachter te komen wat je nog wel kunt en wat voorlopig niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn spieren zijn te kort in mijn benen + onderrug, dus kniebuigingen zitten er niet in, aangezien ik dan erge last krijg.;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Oké, dank voor deze toelichting. Ik denk dat, met enige aanpassingen in de beweging, roeien iets voor je zou kunnen zijn. Zie mijn antwoord.

Het beste antwoord

Het beste kun je het een (sport)fysiotherapeut vragen. Die weet wat je blessure is en kan een trainigsprogramma daarop en op je wensen afstemmen.

Wat je zelf al aangeeft: fietsen! Maar dan zonder bestemming: een rondje. Zo wordt fietsen een doel op zich: je training.
Afhankelijk van je blessure is zwemmen soms een optie.

Verder kun je soms enkele oefeningen doen in een fitnessruimte, in overleg met een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier vind je oefeningen die je zittend kan doen:
Aan de plaatjes te zien voor oudere mensen, maar je kan altijd zwaai-oefeningen doen met een gewicht in je handen. [fles frisdrank, pak suiker]
http://www.medicinfo.nl

Voel je meer voor yoga-oefeningen, dan vind je die hier:
http://www.yoga-wijzer.nl/zittend.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je fietsen wel leuk vind en dat wel kan met de blessures, zou je natuurlijk ook buiten school om een eindje kunnen fietsen.

Anders zou ik je aanraden om te gaan zwemmen. Dit is minder belastend voor je benen en je traint er je hele lichaam mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met een omweg naar school fietsen, of na school nog een half uurtje gaan fietsen. Daarmee heb je in principe voldoende beweging, mits je het jezelf niet al te makkelijk maakt.
Natuurlijk kun je ook allerlei oefeningen met armen en bovenlichaam doen, hetzij thuis op een stoel, hetzij op een sportschool. Dat kan ook heel intensief zijn, en belast je benen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kan fietsen kan je wellicht ook roeien.
Dit lijkt misschien erg intensief voor de benen, maar valt vaak reuze mee. Er komt namelijk geen gewicht op je knieën.

Bij de sportschool hebben ze vaak apparaten waarop je kunt roeien. Overleg het eens met een fysio therapeut of het iets voor je is.

Je kunt ook lid worden van een roeiclub en gaan roeien in kano`s.

Benen kun je ook liggend op een mat trainen.
Daarvoor zijn zat schema`s te vinden. En ook daarmee komt er geen gewicht op je benen, dus is misschien haalbaar voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je toelichting.

Je kunt eens bij een roeivereniging gaan kijken. De grotere verenigingen hebben speciale mogelijkheden voor mensen met een lichamelijke beperking.

Eén van de grotere verenigingen in de omgeving van mijn woonplaats is bijvoorbeeld Cornelis Tromp - zie de Bron hieronder. Als je daar klikt op Roeien, en vervolgens op Aangepast Roeien, zie je wat er allemaal mogelijk is.

Het voordeel van roeien is dat je lekker buiten bent. Je kunt het zo licht en zo zwaar maken als je zelf wilt. Tijdens de instructie leer je veel mensen kennen; daarna kun je met een ploegje gaan roeien in een meerpersoons boot, of met een ploegje in meerdere eenpersoonsboten. Of in je eentje als dat zo uitkomt.

Normaal gesproken gebruik je je benen en je rug bij het roeien. Aangezien dat bij jou problemen oplevert, zal in overleg worden bekeken hoe ver je op een verantwoorde manier kunt gaan (mate van buiging, en hoeveelheid kracht). Er roeien daar ook mensen met een dwarslaesie, dus voor jouw situatie zal roeien geen probleem zijn.

Als dit je wat lijkt, reageer dan hieronder met een reactie, of stuur een PB.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je niet zeker weet wat wel en niet mag, overleg dan eerst met je fysiotherapeut.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt goed! Het enige probleem is dat ik in Utrecht woon en m'n ouders me vast niet elke week willen brengen..
Maar misschien een roeivereniging hier in de buurt..