Is er een voetbalclub in de eredivisie die nog nooit kampioen is geworden sinds het bestaan van die club?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
12.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zie je als kampioen? Er zijn zoveel kampioenschappen, gaat het over betaald voetbal, dus eerste( Jupiler ) en eredivisie?
Landskampioenschap?
Als het gaat om géén kampioen in de eerste en/of eredivisie is dat FC Twente (hoogste plaats 2e in zowel eerste/eredivisie)
Maar de KNVB beker winnen wordt ook wel bejubelt als kampioen...die hebben ze 2 maal gewonnen.
Beetje onduidelijk je vraag ;-)

Het beste antwoord

Alleen FC Twente & Roda JC zijn nog nooit kampioen geworden. Alle overige clubs hebben een kampioenschap mogen vieren in hetzij de eredivisie, hetzij de eerste divisie (Op Heerenveen na, die zijn ooit kampioen van de tweede divisie geweest).

Hieronder het lijstje, met daarachter het jaar van hun laatste kampioenschap en in welke competitie:
ADO Den Haag, kampioen 1e divisie 2002/2003
Ajax, kampioen eredivisie 2003/2004
AZ, kampioen eredivisie 2008/2009
FC Groningen, kampioen 1e divisie 1979/1980
Feyenoord, kampioen eredivisie 1988/1989
Heracles Almelo, kampioen 1e divisie 2004/2005
NAC Breda, kampioen 1e divisie 1999/2000
NEC, kampioen 1e divisie 1974/1975
PSV, kampioen eredivisie 2007/2008
RKC Waalwijk, kampioen 1e divisie 1987/1988
SC Heerenveen, kampioen 2e divisie 1969/1970
Sparta Rotterdam, kampioen eredivisie 1958/1959
Vitesse, kampioen 1e divisie 1988/1989
VVV-Venlo, kampioen 1e divisie 2008/2009
Willem II, kampioen 1e divisie 1964/1965

Je mist in deze lijst de club FC Utrecht. Dit is een twijfelgevalletje. Als FC Utrecht hebben ze nooit een kampioenschap kunnen vieren, maar ze komen voort uit de volgende drie clubs: USV Elinkwijk, DOS en Velox. Van deze drie is DOS ooit kampioen van de eredivisie geweest, in het jaar 1957/1958, dus FC Utrecht heeft in haar prijzenkast waarschijnlijk die schaal wel bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

FC Twente is nog nooit landskampioen geweest, ze bestaan pas sedert 1965, ze hebben wel 2 x de KNVB beker gewonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit niet in de eredivisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ze waren 2 x kampioen van de eerste divisie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok
direct bewezen dat ik er niets van snap
Er zijn er genoeg. Eigenlijk alle clubs behalve Feyenoord, Ajax, PSV, AZ en Sparta.

Toegevoegd na 46 seconden:
En dan ga ik er even van uit dat je bedoelde "kampioen van de eredivisie".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onderstaande clubs die nu in de eredivisie spelen zijn nog nooit kampioen geworden.

FC Twente
FC Utrecht
Roda JC
sc Heerenveen
FC Groningen
VVV-Venlo
N.E.C.
Vitesse
RKC Waalwijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het probleem dan syls?Als je op +1 wilde klikken en je hebt dit ook gedaan...dat is dan toch goed.Of bedoelde je +1,maar heb je op -1 geklikt.Als dat het geval is,dan klik wel voor jou op +1 hoor.Zo fideel ben ik ook wel,haha.Bij deze...1 plusje erbij,namens jou van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dankjewel!