Mogen scouts insignes op een blouse van de rosh?

Badges die je bij de scouts verdient of gekregen hebt, mogen die ook op de rosh blouse? Of zijn daar verder geen regels voor?
Ik kan me namelijk herinneren dat iemand dat ooit gezegd heeft en ik wil ze er vandaag op maken, dus ik moet het zeker weten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1K
Antoni
9 jaar geleden
Betekent "rosh" rowans-sherpa's?

Antwoorden (2)

Scouts insignes zijn bedoeld om binnen de scouting aan te geven welke vaardigheden jij beheerst of welke prestaties jij hebt verricht.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat die insignes op een ander soort kleding worden genaaid, net zo min als dat badges mouwemblemen, insignes of dergelijke van het leger of politie op willekeurige kleding worden bevestigd. Maar of het officieel strafbaar is dat is een andere kwestie.

Iets anders is het onbevoegd dragen van onderscheidingstekens, dus lintjes, ridderordes e.d., want daarvan zegt het wetboek van strafrecht dat je daarvoor maximaal 3 maanden gevangenisstraf kunt krijgen of een geldboete.

Maar er bestaan bij mijn weten geen officiële regels voor de door jou bedoelde badges, dus als jij dat leuk vindt dan kun je dat doen maar wat het nut daarvan is vraag ik me af.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Binnen de scouting heb je meerdere groepen. Mijn vraag is eigenlijk of je insignes die je behaald hebt in de 2e groep (de scouts) ook mag dragen op de blouse van de 3e groep (de rosh)
Ceeve
9 jaar geleden
Dan heb ik je vraag inderdaad niet goed begrepen, maar die vraag kan ongetwijfeld iemand van de leiding van je huidige groep of de rosh groep beantwoorden, bel ze even dan weet je het zeker. Of misschien kun je iets vinden op de site van scouting Nederland.
Officieel is het zo dat behaalde insignes maar een x aantal maanden op je uniform mogen op de linker mouw.
Daarna moeten ze er weer af.

Echter bijna niemand doet dat. Ik deed dat ook niet. Zeker niet de insgnes van de Jamboree of groepskampen en de HIT.

Ik nam ook alle insignes mee naar mijn volgende uniform. Bij onze groep deed niemand daar moeilijk over. Mijn linkermouw zat bijna helemaal vol.

Scouting Nederland zal er niets van zeggen. Maar binnen je eigen groep kan het zijn dat ze het niet willen. Vraag het na bij je leiding of bij het bestuur.