Waarom zijn in een stadion de plaatsen voor mensen met een rolstoel vaak hoog in het stadion?

Ik ga met een vriend die in een rolstoel zit naar de thuiswedstrijden van fc Utrecht en daar zijn de plaatsen voor mensen met een rolstoel vrij hoog in het stadion.
Het is al een paar keer gebeurd dat de lift niet werkte en we dus weer naar huis konden gaan want met een rolstoel kom je niet boven.
Ik heb begrepen dat dit in meer stadions het geval is. Waarom zijn de plaatsen voor mensen met een rolstoel niet gewoon beneden in het stadion?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Ik geloof dat mindervaliden voor vele 'bedrijven' als stadions en zaken jammer genoeg niet hoog op de prioriteiten lijst staat. Het vormt ook een minderheid. Ik ben bang dat het om geld draait. Meer plaats onderaan voorzien voor mindervaliden gaat ten koste van 2x zoveel valide mensen en van goede plaatsen. Deze plaatsen brengen meer geld op wanneer gevuld door valide mensen, dan sporadisch een mindervalide persoon.

Jammer genoeg denk ik dat het menselijke kapitalisme weer aan de basis ligt van dit euvel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop echt dat je geen gelijk hebt maar ik denk dat je wel gelijk hebt.+

Andere antwoorden (6)

Wellicht om dat je daar het mooiste overzicht over het veld hebt, en daarnaast de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veiligheid gaat niet op. Als door brand de lift het niet meer doet zijn de rolstoelers de eerste slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar rellen zijn waarschijnlijker en dan wordt als ik de beelden bekijk vaak iedereen beneden in een hoek gedreven. Daar zul je maar tussen zitten in je rolstoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als ik jou was zou ik het eens navragen in het stadion.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Utrecht stadion zijn de plaatsen voor rolstoelers naast het uitvak.
Dus bij rellen zitten ze op de eerste rij.
Ik heb het gevraagd aan een steward en het antwoord was, het is nou eenmaal zo dus we kunnen er niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een + voor je reactie
In De kuip gewoon vooraan juist heel vaak in stad4ons
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel andere stadions zijn de plaatsen voor mensen in een rolstoel juist dicht op het veld. Ik zou zo geen voorbeeld kunnen geven van een stadion, waar de rolstoelplaatsen, net als bij FC Utrecht, hoog in het stadion zijn.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het is voor het eerst dat ik dit hoor, in alle stadions waar ik tot nu toe ben geweest zijn de rolstoel plaatsen vooraan. Ik heb een redelijk aantal stadions mogen bezoeken, De Kuip, ADO Den Haag Stadion, de ArenA, maar ook in Engeland op Highbury en Emirates Stadium en in Australië Sydney Football Stadium en Brookvale Oval. Overal waren de rolstoel plaatsen op de "begane grond" of toegankelijk via een oprit.

Het is ook niet logisch om rolstoel plaatsen hoog in het stadion te maken, of ligt dat aan mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rolstoelplaats heeft vaak ook met logitiek te maken, je kunt er natuurlijk geen trappen meet op en af. Daarbij moet je in geval van calamiteiten wel de kans hebben om weg te komen. Hier wordt rekening mee gehouden en daarom zijn de plaatsten bij het ene stadion vooraan en bij de andere bovenaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ArenA hebben mensen met een rolstoel de mooiste plekken. Er is een ruimte achter het doel waar mindervaliden en fotografen kunnen plaatsnemen. Enige minpunt is dat er nog wel is een schot naast het doel wel iemand kan raken.