Voetbal blijft de belangrijkste oorzaak van sportblessures
Van alle sporten is voetbal met 68 duizend qua blessures de onbetwiste koploper, op afstand gevolgd door gymnastiek (15 duizend), volleybal (12 duizend) en hockey (11 duizend). In alle leeftijdsgroepen tot 44 jaar vormen de sportblessures die bij voetbal worden opgelopen de grootste categorie. Boven deze leeftijd is tennis de belangrijkste oorzaak van sportblessures.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk komen de meeste blessures bij voetbal voor omdat dat de meest beoefende sport in nederland is dus absoluut gezien komen daar de meeste blessures voor maar relatief gezien betwijfel ik dat.

Andere antwoorden (11)

Rugby denk ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Antwoordman, haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt? Australisch voetbal leek me toch net een graad blessure gevoeliger.
Risico’s om een blessure op te lopen worden beïnvloed door leeftijd, geslacht en de tak van sport. Jongeren tot 25 jaar hebben relatief het grootste risico op sportletsel, mannen hebben een groter risico dan vrouwen en contactsporten als zaalvoetbal en hockey hebben een hoog aantal slachtoffers

Toegevoegd na 2 minuten:
,4 miljoen medisch behandelde sportblessures per jaar

Jaarlijks worden 1,4 miljoen slachtoffers van sportletsel medisch behandeld, waarvan 160.000 op de afdeling voor spoedeisende hulp (SEH) van een ziekenhuis. Er overlijden gemiddeld ten minste acht slachtoffers per jaar ten gevolge van een sportongeval. Van deze slachtoffers is het merendeel man.
Bij driekwart van de medisch behandelde slachtoffers van een sportblessure (1 miljoen) gaat het om een acute sportblessure, bij de overige slachtoffers is het letsel geleidelijk ontstaan.

Niet alle slachtoffers van een sportblessure vragen om medische behandeling. In totaal is er jaarlijks sprake van circa 3,5 miljoen sportblessures.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
freestyle snowboarden maakt wel een goede kans. Ik denk dat iedere prof minimaal 3 keer goed geblesseerd is geweest. Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld al 92 keer ze arm uit de kom gehad en 2 operaties om maar een voorbeeld te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is uiteraard K1, daar kom je niet zonder blauwe plek weg..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd genoeg staan ze na hun verlies toch vaak weer op en kunnen ze lopend naar de kleedkamer. Voetballers worden vaak weggedragen...
Voetbal ,volgens mij want die je makkelijk geblessureerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voetbal. Juist omdat iedereen daar maar lekker "los" gaat, terwijl men bij "gevaarlijkere sporten" (zoals Skydiving, scubadiving, vechtsporten) juist veel meer nadruk legt op veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar rato zou ik zeggen dat de "extreme sports" zoals inline skaten, skateboarden en bmx het hoogste percentage aan blessures heeft.

Een andere sport waar je gegarandeerd blessures aan je knieën op gaat lopen is mogul skiën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
freefall zonder parachut ;)
ff sireus; ik denk zelf K.O one fight.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De topvijf van sporttakken waarin de meeste blessures voorkomen, is verantwoordelijk voor 53% van alle blessures in Nederland (tabel 9.14). Deze topvijf blijft in de
jaren 2000-2004 redelijk stabiel. De grootste bijdrage aan de blessureproblematiek wordt geleverd door het VELDVOETBAL. Weliswaar is veldvoetbal niet de grootste sporttak van Nederland, maar wel is het de grootste sporttak die in teamverband wordt beoefend en waarin contactblessures mogelijk zijn. Het aantal blessures door het hardlopen /trimmen/joggen neemt vooral de laatste twee jaren toe. Dat is niet zo vreemd, want deze sporttak laat de afgelopen twee jaren een sterke stijging van de
populariteit zien (zie hoofdstuk 4).

aantallen %
veldvoetbal 420.581 27,9
tennis, indoor en outdoor 129.621 8,4
hardlopen/ joggen/trimmen 116.894 7,8
volleybal 69.501 4,6
hockey 69.139 4,6

pagina 239