Hebben er al landen en Nederlandse sporters bedankt voor Sochi ivm de mensenrechten?

Sochi, mensenrechten, olympische winterspelen

10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Nee, nog steeds niet en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Mensenrechten zijn natuurlijk heel belangrijk, maar om hier voor op te komen, is niet het werk van topsporters. Zij zijn bezig met hun sport en niet met politieke zaken.
Tijdens alle Olympische Spelen is er wel wat aan te merken (of geweest) op bepaalde zaken die zich in het organiserende land afspelen. Zo lang er geen Olympische Spelen zijn maken de meeste mensen zich niet al te druk om dit soort dingen, maar als het dan weer zo ver is dat er ergens de Spelen worden georganiseerd, dan worden opeens alle negatieve dingen van dit land naar boven gehaald.
Het is de taak van de politiek en internationale organisaties om hier werk van te maken. Zeker niet van de sporters.
Als ze in dit geval echt het organiserende land willen treffen, dan zouden alle supporters thuis moeten blijven. Dat zou een financiele strop worden en dan zou de Russische regering (in dit geval) misschien onder druk komen te staan.
De topsporters leven voor hun sport en niet voor andere zaken.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik zelf de woorden die Irene Wust uitsprak tijdens een openhartig interview met Mart Smeets, dat gisteren werd uitgezonden door de NOS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Je antwoord is wsl het beste: geen sporter heeft zich teruggetrokken. Je mening dat politiek geen zaak van sporters is deel ik echter helemaal niet. Politiek is geen op zichzelf staand iets maar betreft iedereen. En iedereen heeft daar ook verantwoordelijkheid voor.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij hebben er zelfs helemaal geen sporters besloten om niet deel te nemen aan de Olympische Spelen in verband met de mensenrechten. Wel enkele hooggeplaatste functionarissen van verschillende landen gaan niet, maar die geven daar over het algemeen ook niet de reden bij dat dit in verband met de mensenrechten is. Zo gaat Obama niet, maar zit er bij de delegatie van de Verenigde Staten wel een lesbische sporter.