Waarom gebruiken surfers geen voetbescherming?

Ik ben op een plek waar veel gesurfd wordt (golfsurfen, geen windsurfen). De surfers dragen meestal een wetsuit. Ze lopen op blote voeten.

Ik neem aan dat het bij het surfen handiger is om dat op blote voeten te doen en niet op bijvoorbeeld zeilschoentjes of iets vergelijkbaars. Het nadeel is echter dat de surfers bij het in zee gaan en bij het terug aan land komen, over scherpe stenen moeten lopen. Je ziet duidelijk dat dat pijn doet aan hun voetzolen.

Het pijnlijke traject over de scherpe stenen is 50 tot 100 meter lang. Een flink eind als je ook nog een surfplank mee moet sjouwen.

Wat ik mij afvraag: waarom doen de surfers geen zeilschoentjes aan, of slippers, of desnoods een stuk afgesneden autoband dat ze met elastiek onder hun voeten binden? Het "schoeisel" zou het looptraject (zee in of zee uit) aanzienlijk comfortabeler maken. Tijdens het smurfen zouden ze hun voetbescherming met klittenband of elastiek om hun middel kunnen binden zodat ze er geen last van hebben.

Wat is de reden dat surfers geen voetbescherming gebruiken bij het in en uit het water gaan?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Pure gemakzucht en/of een vals gevoel van stoer.
Dezelfde redenen waarom wielrenners en/of skaters soms geen helm ophebben.

Ik moet eerlijk zeggen, als ik moest kiezen tussen blootvoets of met roze hello Kitty crocs op het strand lopen, dan ging Kitty wel om mijn voeten.